Wat is cynisme?

Kan iemand mij in simpel Nederlands uitleggen wat cynisme en ironie is, want ik heb het al zo vaak aan mensen gevraagd wat het is, maar dan komt iedereen weer met een moeilijke uitleg. Dus ik hoop dat jullie wel een goeie uitleg hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.6K

Antwoorden (4)

Dat je iets op een bepaalde toon zegt zodat het duidelijk is dat je niet meent wamt je zegt. Bijvoorbeeld:

Iemand heeft nieuwe schoenen en jij vindt ze lelijk. Jij zegt dan: Wauw, wat heb jij een mooie schoenen! Terwijl je dat niet meent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ironie is bedekte, milde spot. Men zegt bijvoorbeeld het tegenovergestelde van wat men bedoelt.

Sarcasme is sterker: bijtende spot.

Cynisme is een houding die voortkomt uit wantrouwen, scepsis ('gerede twijfel') tegenover de goede bedoelingen van de medemens en kan hoogstens spottend worden opgevat.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit ook bitterheid in cynisme."" Ach ja, het zal wel!""
Ironie houdt in: een toevalligheid met een negatieve impact. Een mooi voorbeeld van ironie zit in de songtekst van Ironic van Alanis Morisette: "Mr. Play It Safe was afraid to fly. He packed his suitcase and kissed his kids goodbye. He waited his whole damn life to take that flight. And as the plane crashed down, he thought "well isn't this nice..."

Cynisme is iemand afkraken, maar het zo verpakken dat het net lijkt alsof je aardig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ironie = MILDE SPOT (Iemand komt anderhalf uur te laat, en je zegt:"Wat ben JIJ vroeg vandaag".

Sarcasme = BIJTENDE SPOT (Aanvallend, agressief kwetsend bedoeld)

Cynisme = DODELIJKE SPOT (Hondsbrutale scepsis tegenover goede bedoelingen.