Kun je presenteren leren? Zie uitleg

Ik heb me onlangs ingeschreven voor een HBO opleiding. Ik wil heel graag mijn diploma halen maar ik heb een heel groot struikelblok: presenteren. Ik kan me nu al helemaal druk maken, krijg overal rode vlekken en last van huilbuien, omdat ik weet dat ik over een aantal weken een presentatie moet houden van bijna een uur. Kun je presenteren leren of moet het in je zitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Pieter2011
12 jaar geleden
Hier vind je een groot aantal tips:
http://www.managementstart.nl/artikelen/s33.html
http://www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/presentatie/presentatietechnieken.html
En... oefening baart kunst. Succes!

Antwoorden (6)

Het ligt gewoon aan hoe je in elkaar zit en aan je manier van denken.

Je kunt het misschien oefenen door het te presenteren aan vrienden en/of famillie?

Presenteren kan je ook leren, en jouw gedrag ook afleren ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
presentaties moet je meestal met meerdere studenten geven, als jij aangeeft dat jij daar moeite mee hebt, kun je vragen of jij wat meer van de voorbereiding op je kunt nemen en de rest het grootste deel van de presentatie zelf, verder kun je veel oefenen en de presentatie voor familie en vrienden houden, zodat zij aan kunnen geven of er wat aan verbetert moet worden, of dat je het juist goed doet, succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk in het onderwijs, en ik merk bij leerlingen (en voor studenten geldt dat misschien ook) dat ze òf een hekel hebben aan presenteren òf aan het maken van werkstukken. Dat is dus alvast een troost: je bent niet de enige!! En ook ervaren voorlichters en docenten hebben nog steeds iets van spanning. Zelf oefen ik altijd hardop terwijl ik mee aan het omkleden ben voor een ouderavond ofzo.
Jij kunt ook oefenen. Begin met presenteren voor je eigen familie/vrienden. Als je dat meerdere keren doet zal je merken dat het steeds vlotter gaat. Zo gaat het onderwerp ook steeds beter in je hoofd zitten.
Wat ook een handige tip is: zorg dat de aandacht niet de hele tijd op jou gericht is, maar laat de mensen ergens naar kijken. Een powerpoint presentatie, of flapovers waarop je schema's zet, of iets dergelijks. Je presentatie wordt daardoor zelfs beter.
Mijn eigen allereerste presentatie (oefenen in een onderwijssituatie) heb ik gehouden over handlezen. iedereen keek naar zijn/haar eigen hand in plaats van naar mij!!
Je kunt tijdens de presentatie ook iets dergelijks doen. Activeer het publiek in plaats van een uur (lang hoor!) naar jou te luisteren. Het is natuurlijk afhankelijk van het onderwerp, maar misschien kan je iets bedenken waar de toehoorders zelf mee bezig kunnen. Iets invullen, of iets in tweetallen laten bespreken.
En vergeet niet dat het een hogere beroeps OPLEIDING is. Het is de bedoeling dat je er iets leert. En elke keer zal het iets beter gaan. Echt waar!
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij altijd bijzonder heeft geholpen is het volgende. Als eerste tijdens de presentatie gaf ik aan niet zo bedreven te zijn daarin en dat ik mij best zenuwachtig voelde op dat moment. Na werkelijk enkele presentaties te hebben gehouden had ik totaal geen last meer van nerveus zijn oid. Het heeft mij dus geweldig geholpen. Met andere woorden je kunt het dus leren. Nog een tip: Weet waarover je het hebt zodat niemand je, tijdens de presentatie, kan corrigeren. Succes, het gaat je lukken echt waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel herkenbaar! Het klopt inderdaad dat heel veel mensen er last van hebben zoals hierboven al werd gezegd. Echt waar!! Zelf heb ik ook jaren moeite gehad met presenteren. Ik bloos ook erg snel en dat vond ik erg vervelend. Verder kon ik behoorlijk gaan zweten en trillen en was ook wel eens misselijk. Verder ben ik nog eens behoorlijk perfectionistisch en dat zorgde weer voor faalangst. Tijdens mijn middelbare schooltijd en ook tijdens mijn MBO opleiding liep ik er maar al te graag voor weg. Met alle gevolgen van dien. Vervolgens ben ik tot de conclusie gekomen dat je het hoe dan ook moet doen! Langzamerhand heb ik het los kunnen laten en ben ik het dus gewoon gaan doen. Hoe vaker je het doet hoe minder je er over gaat piekeren. Juist dat piekeren zorgt ervoor dat je maar aan de negatieve gedachten blijft denken.

Er zijn mensen die er zeker talent voor hebben. Dat zijn vaak extroverte mensen, maar ook introverte mensen kunnen het!. Iedereen kan het! Je kunt het zeker leren!

Misschien is het een idee om naar de school-psychologe te stappen. Het is een veel voorkomend probleem en ze kunnen je zeker verder helpen:D

Verder helpt het mij heel erg om anders naar mijn gedachten gang te kijken. Heb je er een realistisch beeld van jezelf? Is het een reële angst? Ik denk bijvoorbeeld vaak aan doemscenario's en dat komt natuurlijk helemaal niet overeen met de werkelijkheid.

Geloof me dat het uiteindelijk altijd erg mee valt!!! Je kunt het en fouten maken mag! Daarvoor zit je op school.

En nog een tip een goede voorbereiding is het halve werk! Suc6:D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je presentatie moet altijd ondersteund worden door een goede powerpoint of prezi. Kijk eens op www.prezi.com daar staan een aantal tips die je presentatie goed maken. Met een ondersteuning van een presentatie geprojecteerd met een beamer zorgt dat de aandacht van de toehoorder naar je presentatie gaat. Jij kunt dan gewoon je verhaal vertellen en zij kijken naar de steekwoorden en zinnen in je presentatie. Kijk naar onze voorbeelden in de politiek. Er zitten hele slechte sprekers in onze 2e kamer, die toch veel verstand van zaken hebben. Het gaat vaak om je inhoud en als je presentatie op prezi goed in elkaar steekt kun je mensen een klein beetje bezighouden.
Eerst je doelstelling bepalen en daarna daadwerkelijk het een vorm gaan geven. Ik vind een uur overigens erg lang om te presenteren. Een aantal verschillende vormen van presenteren zou wenselijk zijn. Niet alles hetzelfde, afwisseling is een codewoord.

Succes en wat je wilt dat gaat ook lukken!