Waarom is het conservatorium een HBO opleiding?

Wie bepaalt het niveau en hoe wordt dat gemeten en gewaarborgd? Op LBO en MBO heb je volgens mij geen muziekopleidingen? Een vriend van mij beweert dat conservatorium subsidie krijgt op HBO-niveau maar dat lijkt mij geen argument.

Toegevoegd na 5 uur:
Bedankt voor de antwoorden zover. Ik vroeg me af of het theoretische deel aan voorwaarden moet voldoen om die H te 'verdienen'. Qua zwaarte vraag ik me dan af of je op hetzelfde niveau zit als bv HTS bedrijfskunde oid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Omdat het een opleiding is op het niveau van hoger onderwijs, en omdat het opleidt tot een beroep (docerend of uitvoerend musicus). Hoger Beroepsonderwijs dus.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik denk dat zowel het theoretische als het praktische deel van vrij hoog niveau is. Misschien wat theorie betreft niet helemaal vergelijkbaar met HTS bedrijfskunde, maar wat praktijk betreft dan misschien wel weer meer.
Je bent ook niet alleen met muziek bezig, maar ook met pedagogiek en didactiek. En verder natuurlijk muziektheorie, muziekgeschiedenis, en nog veel meer.
Waarschijnlijk heeft het er ook mee te maken dat je voor je gevoel met een uit de hand gelopen hobby te maken hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een conservatorium is een HBO omdat het voldoet aan de eisen van een HBO die gecontroleerd worden door de Inspectie van het Onderwijs eb bepaalt door de NVAO.

Toegevoegd na 10 uur:
[quote]
Bedankt voor de antwoorden zover. Ik vroeg me af of het theoretische deel aan voorwaarden moet voldoen om die H te ‘verdienen’. Qua zwaarte vraag ik me dan af of je op hetzelfde niveau zit als bv HTS bedrijfskunde oid.[/quote]

Natuurlijk moet het theoretische deel aan bepaalde voorwaarden voldoen, dus je mag zeker ervan uitgaan dat een conservatorium op hetzelfde niveau zit.
Onderschat dergelijke opleidingen niet, van buiten kunnen het pretopleidingen lijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Conservatorium ed. zijn inderdaad zeker geen pretopleidingen. Ze behoren tot de zwaardere en stressvollere opleidingen, die alleen geschikt zijn voor talentvolle mensen.
En op MBO niveau zijn er gelukkig ook wel opleidingen. Op veel ROC's zijn er wel mogelijkheden om opgeleid te worden op het gebeid van muziek, artiest, theater, etc. Er zijn verschillende benamingen voor.