Mag een leraar je een 1 geven voor een verslag omdat hij vermoed dat er plagiaat is gepleegd terwijl hij toegeeft dat hij hier niet zeker over is?

Ik had een verslag ingeleverd op school waarvoor ik een 5 heb gekregen dit is dus een onvoldoende en moest het herkansen. Vervolgens heeft de leraar een aantal verbeter punten genoteerd en deze heb ik dus ook verbeterd en het verslag opnieuw ingeleverd. Toen kreeg ik een 1 van mijn leraar omdat hij VERMOED dat ik plagiaat heb gepleegd. Ik vind dit zeer raar omdat ik zelf weet dat ik het verslag zelf heb gemaakt en omdat ik het zelfde verslag als de eerste keer heb ingeleverd alleen natuurlijk zijn punten heb verbeterd die niet correct waren. Heb mijn mentor ook laten kijken wat hij ervan vond. Mijn mentor vertelde mij dat het mogelijk was dat het plagiaat is maar dat hij het ook niet zeker durft te zeggen? Dus nu heb ik een 1 voor iets wat in mijn ogen totaal onterecht is! De leraar vond dat er niet genoeg bewijs was om het voor de examencommissie te laten komen maar hij wil me ook geen punt geven voor mijn werk! mag dit wel? en waarom was het dan de eerste keer geen plagiaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Als jij kunt bewijzen dat je geen plagiaat hebt gepleegd, kun je alsnog een beter cijfer krijgen. Maar tegenwoordig zijn er ook programma's waarmee je olagiaat kunt "scannen". Misschien kunnen jij en je leraar dat doen zodat dat alsnog laat zien dat jij het hebt gemaakt. Het is niet terecht als hij niks kan bewijzen denk ik namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor de snelle reactie. Ze hebben het gescand met een progamma maar ze zijn er nogsteeds niet zeker van. Hoe kan ik bewijzen dat ik het wel zelf heb gemaakt dat wordt een beetje moeilijk heb het natuurlijk niet gefilmd ofzo. Is het niet zo dat een leraar je de voordeel van een twijfel moet geven als hij of zij hier niet zeker van is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn niet verplicht jou het voordeel van de twijfel te geven. Misschien heb je sites die je ebt ebruikt zodat ze kunnen zien dat je het er niet letterlijk vanaf hebt gehaald? Of heb je aantekeningen/kladversie die je hebt gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit is niet het geval ik heb juist goed mijn bronnen vermeld zoals het moet. En vind het ook raar dat ik de eerste keer wel een punt heb gekregen dan zou het toch ook al plagiaat moeten zijn? ook heb ik al vele problemen met deze leraar gehad in het verleden en ik vermoed dat hij mij niet mag I.V.M. met mijn afkomst. Dat weet ik natuurlijk niet zeker het zijn dus ook vermoedens zoals ik al aangaf alleen vind het allemaal wel zeer verdacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke... Het is echt zeer vervelend dat dit is gebeurt.. Kun je niet naar een andere leraar stappen? Of een teamleider/directeur?
Of een leraar dat mag doen of niet weet ik niet.
Het lijkt me van niet, tenzij hij kan aantonen waarom er volgens hem sprake is van plagiaat.

Wat je in ieder geval kunt doen is de regels rond proefwerkcijfers en andere cijfers eens na lezen.
Als blijkt dat je leraar niet had mogen doen wat hij deed, dan zou ik nog eens met die docent gaan praten, of met de decaan.

Helpt dat niet dan zou er een plek op je school moeten zijn waar je met klachten heen kunt. Informeer dan daar wat er nog mogelijk is.

Want ik neem aan dat je graag wilt weten hoe je leraar er bij komt dat het plagiaat zou zijn wat jij hebt ingeleverd, en dat je graag een eerlijke kans op een fatsoenlijk cijfer wil hebben.

Hieronder een link naar een voorbeeld van schoolregels, ook over een klachtenregeling.