Hoe bereken je een volume van een figuur Bijv: Ik heb een kleine prullenbak maten zijn: Lengte: 31cm Breedte: 20cm Omtrek: 71cm

Hoe bereken ik de volume van het figuur?

Toegevoegd na 52 seconden:
Het is een ronde prullenbak.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je weet toch dat inhoud (=volume) gelijk is aan oppervlakte * hoogte?

Breedte is neem ik aan de doorsnede van het [ronde] grond oppervlak? Dan is het oppervlak PIE * straal in het kwadraad. Vervolgens vermenigvuldigen met 31 cm hoogte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan niet kloppen ,bij een omtrek van 71 cm hoort een doorsnede van ca.22 cm bij een doorsnede (breedte van 20 cm) hoort een omtrek van 62,8 cm
uitgaande van de diameter van 2 dm en een hoogte van 3,1 dm krijg je de volgende formule 1*1*3,1*pi=9,74 liter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volume en inhoud zijn in de natuurkunde twee verschillende begrippen.
Het volume van een prullenbak, is eigenlijk de hoeveelheid plastic dat nodig was om de prullenbak te maken. De inhoud van de prullenbak is "de hoeveel water er in de prullenbak past".

Jouw gegevens zijn wat verwarrend. Bij een ronde prullenbak verwacht ik geen lengte en breedte, maar meer iets van een buitendiameter, een binnendiameter en een hoogte.

Heb je de getallen uit een tekening overgenomen?

Het zou zo kunnen zijn:
(*) De omtrek is 71 cm. Omtrek = 2*straal*pi = diameter*pi --> diameter = 71/pi = 22.6 cm (straal 11.3 cm)
(*) diameter = 22.6; breedte = 20.0 cm --> wanddikte zou dan 1.3 cm zijn.
(*) Hoogte = 31 cm --> totale cilinder = pi*r^2 * hoogte --> totale cilinder = pi*(11.3^2)*31 = 12435.65 cm^3
(*) binnencilinder = pi*r^2 * hoogte -- binnencilinder = pi*(10^2)*(31-1.3)=9330.53 cm^3

volume is dan: 12435.65 - 9330.53 = 3105 cm^3