Bestaat er zoiets als een opleidingsjaar waarin je uitzoekt wat je wilt en wie je bent?

Ik bedoel hiermee een soort 'verkorte studie' van ongeveer een jaar wat je kunt doen na je opleiding waarin je kijkt naar wat je eigenlijk wilt en wie je bent.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

De meeste mensen gaan om deze reden een opleiding als SPW / SAW doen. In het eerste jaar leer je jezelf dan beter kennen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn HBO's en Universiteiten waarbij je een jaar lang een aantal studies die jij interessant vind, volgt om zo een indruk te krijgen wat het beste bij je past.

Als je wilt ontdekken wie je bent, dan is daar maar een manier voor en dat is, gewoon doorleven. Door ervaringen in het leven leer je jezelf het beste kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat voor achtergrond je hebt, maar een vriendin van mij heeft het basisjaar aan de evangelische hogeschool in Amersfoort gedaan, met diezelfde reden, ze wist nog niet wat ze verder wilde en wilde eerst zichzelf beter leren kennen. Ze was er wel enthousiast over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mbo heb je een AKA opleiding waarin je verschillende richtingen op kan gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België bestaat dit als "Talenttraining"

Het is een programma die eerstejaarsstudent Bachelor (in bepaalde hogeschoolrichting) kunnen kiezen, bovenop de reguliere opleiding. Dit gaat eveneens gepaard met een studieduurverlenging (eerste BA wordt gesplitst in twee jaar). TT geeft je de mogelijkheid om je jezelf te leren kennen, maar ook of de opleiding iets voor jou is en hoe je studeren moet aanpakken in het hoger onderwijs.

Een gewone bacheloropleiding, volledig programma in het eerste jaar zijn 60 studiepunten. Bij een Professionele bachelor + talenttraining zijn dit 30 in je eerste jaar talenttraing en de volgende 30 in je tweede jaar.

De studiekosten worden eveneens bijna gehalveerd.

Als je dus niet zeker weet of dit wel de richting is die je met je leven uit wilt gaan, dan is dit een handige tool. Dit impliceert eveneens dat de overheid investeringen doet in het welslagen van de academische jeugd en eigenlijk zijn soortgelijke opleiding niet bedoeld als "carensjaar."

Onderwijs kost handenvol geld aan de overheid, iets waar iedere actor in de samenleving aan meebetaald en waar je dus zelf ook zorgzaam mee moet omspringen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Hier kan je meer informatie vinden: