Kan iemand mij vertellen hoe men in België en Duitsland, de (Nederlandse) cito-toets noemt?

Ik zoek dus termen die men in België en Duitsland hanteert voor toetsen zoals men die afneemt in groep 8 in Nederland om te bepalen naar welke middelbare school leerlingen kunnen gaan (niveaubepaling).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

De nederlandse Cito toets heet gewoon de Cito toets. Wellicht is er ook een duitse en/of belgische soort van Cito toets, die heet dan weer anders.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie trouwens deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/cito-toets-belgie-denk-hebbe.150580

Toegevoegd na 2 minuten:
en deze: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/nieuws/article/detail/1144520/2009/05/13/Rel-om-piraten-in-Duitse-Cito-toets.dhtml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Nederlandse Versie heet niet gewoon Citotoets. Er zijn heel veel toetsen van het Ctio. Deze toets heet "Eindoets Basisonderwijs", maar wordt over het algemeen wel "de Citotoets" genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt, ik heb zelf ook een aantal Cito toetsen moeten afleggen nadat ik al heel lang van school af was, maar als je het over de basisschool hebt kan je gewoon de cito toets zeggen, mensen weten gewoon waar je het dan over hebt.
In België bestaat zoiets als een CITO-toets niet. Leerlingen uit het 6e leerjaar (dus het laatste jaar basisonderwijs), krijgen een niet-bindend advies van hun leerkracht én van het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB). Op basis van de prestaties gedurende de 6 jaar basisonderwijs én eventuele onderzoeken en/of bijkomende onderzoeken naar leerstoornissen en dergelijke, wordt een advies opgemaakt.

Ofwel krijgt een leerling een A of een B-advies. Ook kan de leerlingen geadviseerd worden om naar het Buitengewoon Secundair Onderwijs te gaan. Hier zijn ook nog verschillende opties in (van type 1 tot 8)

Uiteindelijk heeft de ouder de eindbeslissing en kan het, tegen het advies in van de school, toch kiezen om zijn/haar kind in te schrijven in een andere richting dan de geadviseerde. De school heeft eveneens het recht om die leerling dan ook niet in te schrijven, indien het denkt dat dit ten nadele van de leerling is.