hoe was het in de jaren 50\60\70\80 op school?

Nu hebben we computers om werkstukken, verslagen te maken enz, zelfs een vak dat alleen op de computer kan(handel en administratie) en als je bijv een dag ziek was en je moet die dag iets inleveren kan je het mailen naar je docent, op de site staan cijfers en wie er uitvalt etc, als je bijvoorbeeld spijbelt word er naar huis gebeld. Maar hoe deden ze dat vroeger toen er nog geen telefoons en pcs waren. Ik kan me dat niet voorstellen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag.

Antwoorden (11)

Met pen en papier krijg je vrijwel hetzelfde voor elkaar. Het duurt alleen wat langer. Maar ik heb het idee dat wij toen meer lesstof opnamen dan tegenwoordig gebeurt. Een uittreksel maakte je zélf, nadat je het boek had gelezen. Voor een opdracht ging je naar de bibliotheek om studiemateriaal te raadplegen. Woorden die je niet kende zocht je op in een woordenboek. Spijbelen gebeurde niet op zo'n uitgebreide schaal als blijkbaar tegenwoordig. Je had ook niet veel redenen om te spijbelen, want wat zou je anders doen dan naar school gaan. Geen computers, geen mobiele telefoons, geen rekenmachines. Alles schriftelijk en mondeling. Eigenlijk best wel een goeie tijd!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je kon je huiswerkvragen niet door GV'ers laten oplossen, zoals sommige mensen nu vaak proberen - dan zie je ineens 10 vragen over exact hetzelfde onderwerp, soms met de nummering van de vragen er nog bij ;-)
rose
12 jaar geleden
Ja, vroeger was het allemaal beter...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het beter was,ik weet het niet.
Wat mij wel opvalt is dat er vroeger veel meer discipline was in de klassen want owee als je niet luisterde dus niemand durfde tegen de juf of meester in te gaan want dan had je de poppen aan het dansen en je kon ook nog eens straf thuis krijgen als je met je verhaal thuis kwam dat negatief ten opzichte van de leerkracht was. Ook het hoofdrekenen was denk ik vroeger veel beter,het werd er gewoon ingestampt en vooral de tafels.
Als je nu bij een kassa staat en er moet een verschil verrekend worden dan wordt er vaak een rekenmachientje bijgepakt of het wordt op de bon uitgerekend. Ik moet er wel bij zeggen dat dit natuurlijk niet voor iedereen op gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rose: Niet alles, maar de nostalgie toch zeker wel...
rose
12 jaar geleden
Ja, RoepieRoepie, da's waar. Nostalgie is niet meer wat het geweest is...
rose
12 jaar geleden
Sorry, ik bedoel RoepiRoepi.
Ik zat in de jaren '70/'80 op school. Zelf je boeken mee, voor werkstukken ging je naar de bibliotheek om zelf fysiek in boeken dingen op te zoeken en over te schrijven, werkstukken en verslagen werden met de hand geschreven en ingeleverd bij de leraar.
Als ik ziek was, belde m'n moeder naar school om dat te melden.
En: ik had ook handelskennis op school, dat deed je gewoon met schriften en een rekenmachine die nog niet zo geavanceerd was. Je hebt echt geen computer nódig voor die dingen, het maakt het alleen veel makkelijker.
Op maandagavond, ongeveer half acht Ned 1, zie je een gezin dat elke week in een ander decennium zit, de eerste aflevering leefden ze een dag of twee zoals in 1910, afgelopen maandag was het 1930, komende maandag 1940 (min of meer, ik zag al dat ze in de volgende aflevering bloembollen aten en dat was beslist niet in 1940).
Dat geeft wel een beeld (koken op de kachel waar je zelf hout voor moet hakken; met de hand de was doen; een buitenplee zonder wcpapier maar met een emmertje: even wassen; dat soort dingen.)
En bereid je maar voor: over x jaar zeggen mensen: hoe deden mensen aan het begin van deze eeuw het in vredesnaam zonder.... (wat er dan ook maar aan nieuw spul is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms (ik zat op de middelbare school in de jaren 80) voor werkstukken etc. gebruikte ik een mechanische typemachine. Als je dan een letter fout typte, kon je die niet zomaar even deleten zoals nu kon. Dan moest je weer terug naar de foute letter en er met witte inkt overheen typen. Laat staan dat je hele alinea's kan verplaatsen en regels kunt invoegen. Zie http://jeugdsentimenten.net/2006/05/25/de-typemachine/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3e klas middelbare school: typecursus, ná de gewone schooltijd. Die werd gegeven door een in onze ogen stokoude man (zal een jaar of 60 zijn geweest), die ons en opdracht gaf, en dan de volle 2 uur koffie ging leuten in de lerarenkamer.
Oftewel: we deden niks. Gelukkig was ik ook afwezig op het moment dat we er examen in moesten doen (ik denk zomaar dat er eigenlijk erg weinig deelnemers examen hebben gedaan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig had ik een moeder die goed kon typen... maar dat tig keer herschrijven zodat het alleen nog getypt moest worden ging wel altijd veel tijd in zitten. Gelukkig kwam die computer er op gegeven moment. Lang leve de tekst verwerker.
Ik heb in de jaren zestig op de middelbare school gezeten; alles was veel strenger toen, maar dat wil niet zeggen dat je je daarom veel slechter hoefde te voelen.
Er waren ook minder regels of er werd vaker door de vingers gekeken als je met mensen te maken had die zich realiseerden dat ze zelf ook jong waren geweest.
Ik denk dat het wat dat betreft niet zoveel is veranderd, het gaat er vooral om met wat voor mensen je te maken hebt; dat was toen zo en dat zal nu nog zo zijn.
Het grote verschil is dat scholen nu veel groter zijn en massa maakt je meer een nummer.
In de jaren 60 hadden de meeste mensen wel telefoon en anders werd er een briefje verstuurd.
Computers waren er niet en alle vakken werden gegeven op papier of mondeling; er is niets waar je perse een computer voor nodig hebt (voor gewone middelbare schoolvakken); de uitleg/uitwerking ziet er alleen heel anders uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik op de middelbare school zat (jaren 70) schreven we alle verslagen gewoon met pen op papier. We zochten alle informatie op in boeken (veelal bibliotheek). Rekenmachientjes hadden we niet en we moesten dus alles zelf uitrekenen.
We hadden 15 leervakken en gym, gingen 6 dagen per week naar school en zijn er niet slechter van geworden.
Was ik eens een keertje ziek dan belde mijn moeder naar school (telefoons zijn er al sinds de 19e eeuw). Een vriendin nam dan het werk mee, dat ingeleverd moest worden.
Handel is overigens echt niet een vak, dat alleen op de computer kan, want men leerde dat in die tijd ook al. Het wordt nu alleen maar een stuk makkelijker gemaakt door gebruik van de computer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik zat in de zestiger jaren op de middelbare school, het meeste is hierboven al gezegd maar één grappig detail kan ik nog toevoegen.
In plaats van rekenmachines werden voor het oplossen van natuurkunde sommen in de hogere klassen REKENLINIALEN gebruikt, er werd zelfs een les aan het werken met een rekenliniaal besteed met een reuze grote (2m lang) als voorbeeld aan het schoolbord gehangen.
Een voordeel van rekenen met een rekenliniaal was dat alle uitkomsten nooit meer dan 3 significante cijfers hadden.
Je moest wel zelf bijhouden waar je de komma's moest zetten of welke macht van 10 toegevoegd moest worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o ja, de rekenliniaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit mee gewerkt, en eigenlijk vind ik dat best jammer.
Maar in mijn tijd waren er al geruime tijd zakjapannertjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben in 1972 van school gekomen, toen waren de eerste wetenschappelijke zakjapanners nog rond de 1000 gulden, een beetje duur voor een aankomend student.
Twee geschikte typen waren indertijd de HP 21 van Hewlett Packard en een Texas Instruments geval waar ik het typenummer niet meer weet.
De allereerste was volgens mij de HP 35, die ook nog op de maanwandeling schijnt meegeweest. Die kostte in 1970 nog het dubbele van de latere HP 21 en kon iets minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit met zo'n ding leren werken. Vind ik eigenlijk wel jammer. Zeker als ik nu zie hoe mensen van de HAVO af komen en nog geen fatsoenlijk v/t diagram kunnen tekenen. Je hebt toch mensen nodig die het zonder rekenmachine kunnen als je wil dat mensen die dingen kunnen programmeren. Op deze manier houd je er daar toch steeds minder van over.
Ik heb in de jaren 70 mijn type diploma gehaald op school.
We hadden 1 electrische type machine in de klas, waar we omstebeurt op mochten typen. Dat was heel handig, want dan hoefde je die slee niet naar elke zin weer aan het begin van de regel te zetten en kon je dus je handen op het toetsenbord houden.
En getypt was getypt, je kon niet meer 'backspace' om iets te verbeteren.

Werkstukken schreef je met de hand en een foutje betekende, pagina opnieuw schrijven. Plaatjes zocht je erbij uit tijdschriften.

Als er een les uitviel (wat in mijn beleving niet zo vaak was als nu) dan hoorde je dat op school.

Maar bij spijbelen werd er ook gewoon naar huis gebeld, dat is nog niets verandert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op rommelmarkten had ik verschillende typemachines gekocht, waardoor ik verschillende lettertypes had :P Foutjes op de typemachine moest je met een soort witte papiertjes tussen het blad en de aanslag stoppen en de letter nogmaals typen, zodat het wit werd. Sommige typelinten waren zwart/rood, zodat je ook nog een ander kleurtje kon nemen.

Boeken uit de bibliotheek kon je vrijwel letterlijk overtypen, want er bestond nog geen google. Bronvermeldingen klopten bij mij nooit (A). Plaatjes kon je met een doorzichtig blaadje overtrekken en in je werkstuk plakken of voor 10 cent kopiëren bij de Albert Heijn. Nog later was er zelfs een kleurenkopieerapparaat, maar dat kostte wel 2 gulden per kopie.

Als je ziek was, leverde je het in op de dag dat je terugkwam op school. Dat was logisch. Net als dat als je een afspraak miste, dat je gewoon wat langer wachtte. Niets telefoon om te bellen dat de trein later kwam, gewoon logisch nadenken. Ow, als hij niet in deze trein zit, dan vraag ik even aan de balie over een stremming is bij Utrecht! En zo kwam je er toch achter.

Spijbelen gebeurde eigenlijk nooit. Tenminste, ik kan me niet herinneren dat klasgenoten van mij op zo'n grote schaal spijbelde dat er echt ingegrepen moest worden. Het gaat uiteindelijk om je eigen diploma.

Als een leraar ziek was, dan kwam je op school en dan had je een uurtje vrij.

Je cijfers kreeg je in de klas.

Dit was jaren 80, eerste jaren 90.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de jaren 70 en 80 zat ik op school
Je schreef werkstukken e.d zelf en de plaatjes zocht je op in bladen of via de bieb waar je kopieen van maakte.
Je moest ook goed opletten wat de leraar aan lesstof gaf, want niet alles kon je zo makkelijk terug vinden zoals nu.
De leraar schreef zich ook blauw op het piepende schoolbord met krijtjes en wij schreven mee.
De leraar gebruikte altijd een dikke houten stok om eea mee aan te wijzen op het bord of een landkaart bv.
Moest je een dag eerder weg bv dan schreef je moeder een briefje met een handtekening eronder.
Op de lagere school was het altijd stil onder de les en het kwam in de regel niet in je op om te klieren, dus ontzag voor de leraren was er zeker.
Je cijfers werden gewoon op je geschreven proefwerk zelf geschreven, dit duurde soms een aantal dagen waneer de leraar het had nagekeken.
Een rode kras door een fout antwoord en een V-tje voor goed.
Straf werd ook gegeven dmv een bepaalde tekst een keer of 100 op te schrijven als; 'Ik mag niet meer te laat komen' of moest je melden bij het hooft e.d.
Bij ons op school weet ik nog goed had je geen enkele snacks enz , het enige wat er was dat was een automaat waar je soep uit kon halen, tomaat of groente.
Nou, en als je ziek was dan kon je je huiswerk idd niet inleveren en dan moest je dat later weer inleveren.
Verder schreven wij een bepaalde periode verplicht met een vulpen waarmee je veel geklieder had.
En als je had gespijbeld dan werd dat heel zwaar opgenomen en kon je geschorst worden bij herhaling (weet eerlijk gezegd niet hoe dat nu is).
Ik hoop dat je een beetje een beeld heb van hoe het in de 70ies en 80ies was!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zat in de jaren '60 op de middelbare school. Het meeste is al gezegd over die periode maar wij hebben toen een aantal jaren een klassenboek gehad. Daar werden alle bijzonderheden in geschreven, zoals wie er te laat kwam (ik stond er heel vaak in) of wie er ziek was. Er werd inderdaad niet veel gespijbeld. Met dat klassenboek kon je ook de boel oplichten want als een vriend of vriendin van mij te laat kwam schreef ik dat gewoon niet op. De lessen van de klassenlerares hadden wij pas in de middag, dus dan was die persoon allang aanwezig. En omdat de lessen van onze klassenlerares in een ander gebouw waren viel het allemaal niet zo op dat je de boel beduvelde. Overigens, dat boek werd na een week weer aan de volgende leerling doorgegeven dus erg vaak heb ik dat boek niet gehad want na een paar jaar bleek het systeem toch niet zo goed te werken (daar was ik dus ook debet aan).
Wel leuk om dit allemaal op te schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zat eind jaren 50-begin 60er jaren op de basisschool. De klassen waren stil, je moest met je armen over elkaar zitten en je vinger opsteken als je een antwoord wist of iets wilde vragen. Je sprak niet voor de meester of juf je toestemming had gegeven. Je moest nablijven als je had gegiechelt of gekletst in de klas. Ook moest je voor de school begon en de bel ging, met jouw klas in een bep. volgorde, in een rij van 2 naast elkaar met een stoeptegel ertussen en ernaast, klaar gaan staan en zo liep je rustig naar binnen! Taal leerde je van een grote poster voorin de klas. Er stond een zin onder zoals bijv. "Pas op Leida, je pop vat kou" of " Mies zeemt de ruit voor moe". Een bijpassende afbeelding erbij en dan moest je eerst leren de letters mooi te schrijven en dan de woordjes. Hele pagina's in je schrift kostte dat en na afloop mocht je de afbeelding mooi inkleuren. Je leerde wél mooi schrijven op die manier en op de juiste manier de letter te beginnen.
Alles werd heel uitgebreid geoefend in die jaren, maar er werd wél een goede basis gelegd.

Jaren 60 zat ik op de MULO4 met middenstand. Je haalde dus gelijk met je MULO ook je middenstandsdiploma.
Was dus nog voor de mammoetwet. Er waren géén keuzevakken, geen PC's, geen rekenmachines, geen inspraak, géén schooltelevisie, géén magister en zelfs nog een tijd een halve dag school op zaterdag. Je had dus 4 verplichte talen en 5 middenstandsvakken die erg veel huiswerk opleverden. Niet te vergeten ook aardrijkskunde, biologie, geschiedenis ( veel jaartallen uit je hoofd leren en vooral vaderlands) tekenen,muziek, geen maatschappijleer maar wel godsdienst,natuurkunde,
fysica en wiskunde. In de 3de klas moest je kiezen tussen wiskunde/natuurkunde of middenstand. ( nu NASK of economie)Ik moet zeggen, dat het voor een kind toen makkelijk was. Je moest namelijk en had geen keus. Ook was er orde in de klas en leerde je daarom makkelijk omdat je niet werd afgeleid. Je moest voor Ned.taal 5 verplichte boeken lezen en dit was taaie kost. 'Multatuli' en dat soort literatuur. Je deed geen examen in je eigen school . Je had dan 1 hele dag schriftelijk (elk vak 1 uur) en als dat goed was moest je weer 1 hele dag mondeling doen. MULO4 is nu vergelijkbaar met de HAVO is gebleken, omdat het zo verschrikkelijk uitgebreid was in vergelijking met de MAVO die er na kwam.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies, ik zat ook in de jaren 60 op de MULO en toen was er nog niet eens een MULO-3 (voor zover ik me herinner) dat kwam pas toen de MULO-4 afgeschaft werd en er Mavo3 en Mavo 4 voor in de plaats kwam. Je moest idd examen doen in alle vakken! (16 meen ik?) en ja, al die boeken lezen, ook in het frans, duits en engels....én gedichten in de vreemde talen, die je op je examen ook nog eens moest voordragen!
+ voor je antwoord :-)
amc
12 jaar geleden
Ja, wat had je veel huiswerk hè? Elke dag was je agenda vol met taken, dat weet ik nog wel. met de 4 jarige MULO kon je direct door naar de PABO en met MULo 3 kon je kleuteronderwijzeres worden, dat weet ik nog wel. Maria van der Hoeven (ex- minister onderwijs) had zelf MULO3, maar zij denkt dat ze MULO4 in 3 jaar heeft gedaan.Vreemd is wel, dat een leerling HAVO slechter scoort op het gebied van rekenen en taal dan een leerling met een ouderwetse MULO opleiding. Misschien door de goede onderwijzers toen en het klassikale van de lessen?
Ik weet niet meer of het 16 vakken waren, maar het waren er wel veel!:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We moesten rijtjes leren, opdreunen, tot ze je er 's nachts voor wakker konden maken ;-). Dat is nu niet meer en het blijkt dat het toch niet zo'n slechte methode was...wedden dat jij ook je die-der-das-die rijtjes nog kan dromen:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 boeken maar voor Nederlands? Prijs je gelukkig. Ik moest er 20 voor Nederlands en 15 voor Engels. Goed, daar kregen we dan wel 2 jaar voor maar ze telden allemaal mee voor het uiteindelijke schoolonderzoek en liet ze er maar niet achter komen dat je er 1 niet gelezen had. Er leuk voor wie dyslectisch was... Niet dus... Het heeft vooral aan die belachelijke eis gelegen dat ik pas op mijn 25e weer een leesboek aanraakte en zelfs nu nog niet snel een boek zal pakken hoe goed het ook mag zijn.
Aah, een zalige tijd, toen kon je nog gewoon 'niet thuis zijn', terwijl je je nu al moet verantwoorden waarom je je mobieltje niet opnam.

Als je ziek was, dan was dat zo, en bracht een van je studiegenootjes wel mee wat er was geleerd of gedaan moest worden.

Pc's waren logge trage machines waarop weinig te doen was, anders dan spelletjes.

Het was zo simpel allemaal, pen, papier, boeken, potlood, gum.

Stel dat jouw kinderen opgroeien in een wereld waar ze mensen kunnen teleporteren van de ene plek naar de andere... Die gaan zich ook afvragen hoe wij dan overal raakten... al die afstanden, en al die drukke bussen en trams ?

In bijlage een nummertje van 'de fixkes', het sluit heel nauw aan bij wat jij niet begrijpt. (ik heb de versie met tekst genomen, maar weet niet of je alles dan begrijpt, want het is in dialect)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je voor het liedje