Wat zijn goede vragen om te stellen als je iemand moet interviewen die met langdurig/chronisch zieken werkt?

Ik moet op school voor het vak godsdienst een interview afnemen met een langdurig zieke, of iemand die er veel mee omgaat, ik heb een goede kennis die in een kinderhospice met kinderen met stofwisselingsziektes en andere ziektes werkt.
Wat zijn goede vragen om te stellen over ziek zijn in combinatie met geloof/levensvragen, mogen ook andere vragen zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Hoe ben je tot de keuze gekomen, juist met langdurig-zieke kinderen te gaan werken? Waarom niet op een kinderafdeling, waar de kinderen weer snel opknappen, en gezond(er) weer naar huis mogen/kunnen?

Hoe neem je afstand van de dingen, die diepe indruk op je maken, of neem je het toch wel vaak mee naar huis?
En hoe verwerk je dit? Vooral, als een kind achteruitgaat ipv. vooruit, of misschien zelfs overlijdt?

Als je gelovig bent, hoe rijm jij dan de Goede God, die onschuldige kinderen al zo jong zo laat lijden?
Volwassenen hebben vaak ongezond geleefd, en hebben dus eigenlijk een keuze kunnen maken, het risico aan te gaan, maar jonge kinderen niet...Waarom laat jouw God dit toe?

Waarom werk je in een rijk land als Nederland, als je kinderen wilt helpen? Heb je ooit overwogen naar ontwikkelingslanden te gaan, waar de medische verzorging nog zo veel meer te wensen overlaat? Waar je misschien nog veel méér zou kunnen betekenen?

Hoe motiveer je jezelf, waar haal je elke dag opnieuw de kracht vandaan?

Moet je ook de ouders opvangen van zo'n ziek kind, en zo ja : hoe doe je dit?

Wat is het meest blije, en het meest schrijnende wat je ooit het meegemaakt?

Zo kan je in elk geval wel beginnen aan een interview, denk ik : hopelijk uit diegene zich eerlijk en open naar jou toe!!
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel graag gedaan - en het zijn maar gedachtenstootjes, hoor : om je eigen vragen op gang te helpen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed hoor+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Er zullen ook kinderen bijzijn ie het niet halen. Op welke manier begeleid je dan kind en ouders? En hoe krijg je steun van je team?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou ook nog de beroemde 'topische vragen' kunnen stellen om je een beeld van de situatie te vormen. Daarmee leef je je in en komen er vanzelf meer vragen.

Het zijn de vragen waar Aristoteles in de Topica al mee begon: wat, wie, waar, wanneer, hoeveel, hoe vaak, en waarom. In jouw situatie bijvoorbeeld:

Om wie gaat het precies? De hulpverleenster en om wat voor een soort patiëntjes?
Wat is het ziektebeeld, zijn de gevolgen?
Hoe komt het? Wat kan je er aan doen?
Sinds wanneer werkt die persoon daar?
Hoeveel kinderen en hoe lang blijven die daar?
Wat gebeurt er mee?
Hoe vaak komt dat voor?

Wat het gespreek ook vaak diepgang geeft:
Kan je eens een voorbeeld geven.
Wat vind je er van?
etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke momenten hebben de meeste indruk op je gemaakt mbt de clienten? Heeft het werk invloed op je eigen invulling van het leven gekregen?