Op welke site kan ik het beste een toets maken om een vervolg-opleiding te kunnen kiezen, nadat mijn VWO is afgerond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

er zijn verschillende tests, maar die zijn meestal niet gebaseerd op wat je echt leuk vind. Hecht niet al te veel waarde aan de uitkomst als je een test doet.
Wat ik je kan aanraden is om als je een aantal studies in gedachten hebt een dagje te gaan meelopen. Ik weet dat het een beetje suf klinkt, maar het is veel beter dan gewone voorlichting. Op voorlichtingsdagen komen alleen maar mensen die vertellen hoe geweldig alles is, en dan weet je nog niet wat het nou echt inhoud om die studie dagelijks te doen. Of zoek bijvoorbeeld op welke boeken ze gebruiken in het eerste jaar van de studie en ga die doorbladeren in de boekwinkel.
Let wel op dat je niet een studie kiest waarvan het beroep je ideaal lijkt, maar waar totaal geen werk in is. Bijvoorbeeld psychologie of andere sociale wetenschappen. Die fout heb ik ook gemaakt en ben gelukkig na een poosje geswitched van studie, maar dat gaat lastiger worden met de nieuwe wetgevingen rond studeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vaak bieden scholen een beroepskeuze test aan. Vraag even aan je decaan of die er één voor je kan regelen. Deze test wordt betaald door je school en is veel beter dan een simpele test op het internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee websites die mij geholpen hebben in mijn loopbaankeuzes zijn Intermediair en Carrièretijger, zie bijgevoegde links.