Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een school aansprakelijk worden gesteld voor slecht onderwijs, als het merendeel doubleert?

Ik ben, zoals velen, 2 jaar geleden van mijn vorige school vertrokken omdat het onderwijs daar met de dag slechter werd. Oud-medeleerlingen van me daar, leerlingen van voornamelijk 4vwo, blijven dit jaar voor het merendeel zitten. Echter is het de vraag of het aan de leerlingen zelf ligt, er zijn veel problemen, bijvoorbeeld in de tweede klas al elke week meer dan vijf tussenuren, veel lessen die uitvallen en zelfs een aantal die maandenlang niet gegeven worden, verkeerde lesstof (hoofdstukken e.d.) opgegeven voor toetsen, en andere grove fouten zoals gekopieerde lesboekjes met alleen oneven bladzijdes dus maar de helft van de stof uitgedeeld vlak voor een toets.

Daarnaast heeft deze school, vorige week (voor de 3de toetsweek van de 4) aan al deze leerlingen medegedeeld dat ze nu niet meer over kunnen gaan. Gevolg: leerlingen die nu al een soort vakantie vieren, maar dan wel met chagrijnige ouders, waar ze zich dan weer niets van aan trekken, "want ze blijven toch zitten".

Ik vraag me af of deze school dus eind dit schooljaar een flink aantal problemen kan verwachten, zowel met advocaten als met inspecties. De vorige jaren waren ook al slecht, maar bleef(?) het bij discussies tussen ouder en school en leerlingen inschrijven op andere scholen.

Overigens is de vorige directeur ontslagen door het personeel, omdat die merkte dat de school achteruit ging, maar de nieuwe heeft alleen zeer beperkte profielkeuzes, een verzuimcoördinator en een 8 ipv 9 uren lesrooster geregeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
936

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ja, dat kan de school zeker maar dan moet er wel inspectie komen Volgensmij komen die om de 2jaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klinkt echt als mijn school
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klacht indienen bij Min van Onderwijs. Deze kan op de betreffende school een onderzoek instellen.

Efficiënter, maak een 'zwartboek'. Meldt alle gebreken, het ontslag van directeur, een overzicht van lesuitval, het hoge percentage van leerlingen welke 'blijft zitten' 'gezakt is voor examen' , leerlingen uitval en leerlingen welke wegblijven van lesuren. Wordt dit eigenlijk gecontroleerd door de school? Is de leerplicht ambtenaar hiervan op de hoogte?

Stuur het Zwartboek naar de lokale pers, maak een goed persbericht en stuur deze naar Huis-aan-Huis krant (max 1/2 A4, wordt gegarandeerd overgenomen). Bel met regionale TV omroep.

Negatieve publiciteit, is minder nieuwe leerlingen, is inkrimpen budget.

Overigens, in A'dam heeft een ouder met succes 'bijscholing' kunnen claimen bij slecht functionerende school. Er is dus enige jurisprudentie.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding