Is een niet-officiële staking zoals 4 april aanstaande "gevaarlijk"?

Er wordt momenteel een (niet-serieuze) scholierenstaking georganiseerd voor maandag 4 april aanstaande. Het is geen officiële staking, het LAKS staat er niet achter. Nu zijn er plannen onder scholieren om zich massaal in Amsterdam(?) te verzamelen. Aangezien deze staking niet-officieel is, valt er te verwachten dat er weinig beveiliging zoals politie e.d. is en er dus, even een drastisch voorbeeld, iets zou kunnen gebeuren zoals een "terreuraanslag" op de stakende menigte.

Mijn vraag is dus, is zo'n staking als deze "gevaarlijk"?

Overigens ben ik zeker niet van plan om te staken!

Toegevoegd na 35 minuten:
Terreuraanslag is maar een voorbeeld, en ik bedoel dat de politie alles in de gaten houdt ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat een staking niet officieel is, wil niet zeggen dat bijvoorbeeld politie niet op de hoogte is. Zij hebben speciale teams die dit soort zaken in de gaten houden en die lezen misschien zelfs dit bericht. Aan de hand van hun informatie bepalen ze de inzet van beveiliging. De kans is dus niet zo groot dat het gevaarlijker is dan een officiële staking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is absoluut niet gevaarlijk.

De politie is er overigens niet om de scholieren te beveiligen tegen een terreuraanslag maar is er om te zorgen dat de staking niet uit de hand loopt en het veranderd in rellen.

Wel is het zo dat je problemen kan krijgen met de leerplichtambtenaar, zeker omdat LAKS er niet achter staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het antwoord van Ricardo sluit ik me aan. LAKS zijn zeer goede collega's van me en zitten bij mij op kantoor (ik werk voor een organisatie die samen met het LAKS op een kantoor zitten) de raad die ik je wil geven, steun geen acties waar het LAKS zich niet bij aansluit. En zijn vast genoeg redenen waarom zei dit niet doen. LAKS praat ook met het Ministerie van Onderwijs in Den Haag, net zoals ik(wij) er moet eerst over gepraat worden namelijk voor je tot een actie kan overgaan. Als er een actie moet komen zal dit ook via het LAKS (samen met anderen organisaties) worden georganiseerd. Omdat LAKS ook wordt gezien als jullie "vertegenwoordigers" (bij politiek Den Haag) is het erg onverstandig om actie te voeren. Een actie heeft veel meer zin als er een instantie/organisatie/belangenvereniging aan meewerkt die door DenHaag ook wordt "geaccepteerd" dan zit er ook veel meer "kracht" in een staking. Omdat het LAKS officieel wordt gezien als vertegenwoordigers van jullie! Ook is het inderdaad zo dat je problemen kan krijgen met je leerplichtambtenaar als je dan dus niet aanwezig bent. Als het LAKS wel achter de actie zou staan wordt het door scholen ook vaker geaccepteerd als je er dus niet bent. Hopelijk heb ik je hiermee voldoende informatie gegeven

Toegevoegd na 8 minuten:
Ook is het zo. En dat is erg belangrijk om te weten, als het LAKS een actie steunt hebben zei ook contacten bij verschillende media, denk hierbij aan het NOS Journaal, SBS6 enz... Als zei een actie organiseren stellen zei de media hiervan ook op de hoogte zodat er aadacht wordt besteed op TV aan dit onderwerp/deze actie. Dit heeft sowieso ook meer impact op het ministerie en anderen mensen die ermee hebben te maken. In jullie geval nu is de kans erg klein dat er media aandacht voor zal zijn, waardoor jullie actie minder kans op succes heeft. Hopelijk snap je nu een beetje hoe het werkt. Mocht dit niet het geval zijn en wil je door het LAKS zelf overtuigd worden kun je ze op kantoortijden ook bellen. Op vrijdags zijn ze niet aanwezig. Volgens mij zijn ze van maandag tot en met donderdag van 10 uur smorgens tot 6 uur savonds bereikbaar. Hun kunnen jou nog veeeel meer vertellen dan ik dat nu kan doen (omdat ik het MBO verrtegenwoordig en niet het VMBO etc.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind beide reacties erg slim van je! En een aantal dingen die je zegt kloppen ook wel. Je hebt altijd een "kern"die elk moment aangrijpt om te staken of om te rellen, dit voorkom je niet. Daarom is er bij een grote staking ook altijd veel politie in de buurt (soms zie je ze, en soms zie je ze niet) Daarbij is een school verplicht om te melden als je meer dan 16 uur(volgens mij, durf ik even niet met zekerheid te zeggen) afwezig bent, om dit te melden bij de leerplichtambtenaar. Iedere school zal er anders mee omgaan als er leerlingen niet zijn omdat ze willen staken. De ene school doet er niks aan (zegt overigens dan ook genoeg over die school;)) en anderen scholen pakken dat streng aan! Daarbij zit ook een verschil (wat je zelf min of meer al zegt) Dat sommigen daadwerkelijk willen staken voor beter onderwijs, en anderen voor de kick meegaan omdat er altijd de kans is dat het uit de hand loopt.