Mag mijn school dit doen?

Op mijn school moeten we voor een bepaalde les om 7 uur 's avonds ergens zijn, dit duurt tot half 11 's avonds. De school leiding zegt dat dit verplicht is. Kunnen zij ons wettelijk dwingen hieraan mee te doen, aangezien het buiten officiële schooltijden valt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om wat voor een soort "les" gaat het dan?

Antwoorden (4)

Het streefdoel is dat alle leerlingen deelnemen. Deze activiteiten, die een onderwijzend en opvoedend karakter moeten hebben, maken immers deel uit van het leerprogramma. Meestal zijn dergelijke bezoeken ook echt leerrijk. Leren doet uw kind immers niet alleen tussen de vier muren van het klaslokaal!

Toch kunnen leerlingen niet verplicht worden om deel te nemen aan extra-muros-activiteiten. De school moet hiervoor steeds de schriftelijke toestemming van de ouders vragen. Deze toestemming is niet vereist voor buitenschoolse activiteiten die minder dan een volledige schooldag duren.

De school moet ook zorgen voor een verantwoorde opvang voor kinderen die niet deelnemen. Voor hen moeten er activiteiten georganiseerd worden die zo dicht mogelijk aansluiten bij wat aan de andere leerlingen aangeboden wordt.

Ik hoop dat dit duidelijkheid geeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de moeite maar dit beantwoord niet helemaal mijn vraag. ik zoek meer naar bijvoorbeeld een link naar de officiële wetgeving over schooltijden enzo, ik weet namelijk niet onder welke benaming dit project zou vallen.
Als je er niet voor hoeft te betalen zit het in het lespakket.
Dus verplicht.
Het kan bij een les horen ja.

Schoolreis moet je apart betalen. Daar kan school NOOIT dwingen dat je mee moet.

Uitzondering is het vak CKV. Dan moet je 's avonds naar het theater. Maar dat hoor je al aan het begin van het schooljaar.
Ik ben benieuwd om welke activiteit het gaat. Een eenmalig iets? Als je echt een goede reden hebt kun je je ouders allicht even contact op laten nemen met je mentor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het gaat om het voortgezet onderwijs?
In het geval van CVK mogen ze dat inderdaad verplichten. Mij lijkt dat indien het onder het leerprogramma valt en jij nog leerplichtig bent een school aanwezigheid mag verwachten.

Maar er is een gids waarin regels, verplichtingen e.d. staan wat betreft het Voortgezet Onderwijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de vorm van 'praktijkles'? Zou wel de school wijzen op de 'verpkichte' rust uren tussen twee werk/school uren. Deze zijn minimaal 10 uur.