Vrijstelling van moderne vreemde taal met syndroom van asperger?

Ik heb een vraag over een vrijstelling van een moderne vreemde taal (dus meestal Frans of Duits) op het Atheneum (regulier voortgezet onderwijs). Als er bij een leerling een stoornis is vastgesteld die specifiek betrekking heeft op taal of een zintuigelijke stoornis die effect heeft op taal kan er een vrijstelling voor een 2e MVT worden verleend. Weet iemand of dit dan ook mogelijk is met het Syndroom van Asperger?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het snelst kom je erachter door de vrijstelling aan te vragen en de beslissing af te wachten. Het ligt natuurlijk aan de mate waarin het syndroom van Asperger zich manifesteert bij de leerling. Maar mij lijkt het me geen belemmering te vormen voor het aanleren van een vreemde taal. Wellicht dat sommige zinsconstructies of de juiste keuze van zinnen in een situatie, wat lastiger is. Maar in het algemeen de taal leren spreken, moet gewoon kunnen. Asperger geeft immers meer sociale en emotionele beperkingen en beïnvloed niet zozeer de mogelijkheid tot leren, mits er voldoende structuur wordt geboden. Ik ken iemand met Asperger die meerdere talen spreekt.

Het lijkt mij onzinnig om vrijstelling te krijgen met SvA. Daarnaast is dit niet landelijk vastgesteld, zelfs niet voor dyslexie, dus hangt van de school af. Daar vragen dus.

Het is niet helemaal uitgesloten, maar het zal niet snel gebeuren. Een school heeft wel wat vrijheid in het toekennen van vrijstellingen. Je moet kunnen aantonen, bijvoorbeeld met een onderzoek door een psycholoog, dat in dit geval asperger echt van invloed is op het vermogen talen te leren. Meestal zal dat echter niet het geval zijn. Wel als er naast asperger nog sprake is van dyslexie of dyspraxie, maar dan is dat de stoornis die van invloed is, en niet direct asperger.

Absoluut geen reden voor vrijstelling. Beperkingen moeten niet een vrijbrief zijn voor dit soort ontheffingen. Kijk, bij dyslectie is het fijn als je een vergroot scherm krijgt of meer uitwerktijd. Voor een intelligente Asperger is er geen reden om er onder uit te komen.

Zomaar, op grond van de diagnose Asperger alleen, kun je geen vrijstelling krijgen voor een vreemde taal. Pas als duidelijk is dat de Asperger in dit geval echt een belemmerende factor is om talen te leren, kan daar over gedacht worden. De ene persoon met Asperger is de andere niet. Op de school van mijn zoon (Havo-VWO voor ASS-leeringen) worden geen vrijstellingen verleend puur op grond van de stoornis, maar eventueel, als het echt niet anders kan, wel op grond van individuele kenmerken. Geen enkele van zijn 8 klasgenoten heeft een vrijstelling voor vreemde talen. Dus doe de aanvraag, eventueel aangekleed met motivatie van de psychiater, en kijk wat er gebeurt.

Ik sluit me aan bij het antwoord van de persoon boven mij. Daarbij wil ik nog even toevoegen dat oha een kenmerk van Asperger is dat die personen juist goed zijn in taal, in tegenstelling tot de andere vormen van autisme. (uitzonderingen daargelaten). Maar ik denk dat je wel met sterke argumenten en eventueel een doktersverklaring moet komen waarom iemand in dit geval vrijstelling zou mogen krijgen... Toegevoegd na 57 seconden: Ow, en Bestevaer, bij dat antwoord sluit ik me ook aan. :)

Ik heb zelf autisme en weet uit ervaring dat talen leren (en dan eigenlijk vooral het woordjes uit je hoofd leren) erg lastig kan zijn door autisme, ik zit op 3VWO en heb voor alle vakken een 7,6 of hoger behalve voor Duits, Frans en Engels want daar haal ik op de woordjes toetsen structureel een onvoldoende omdat het gewoon niet lukt om die woordjes uit mijn hoofd te leren want er zit simpelweg geen enkele logica achter, en ook heb ik vaak onvoldoendes bij de grammatica omdat dit ook niet lukt met al die abstracte regels. Ik heb echter gevraagd aan school om vrijstelling (of zoals ze bij ons op school bij dyslexie hebben een soepelere normering voor de talen) maar dat mocht niet omdat ze niet begrepen dat ik door mijn autisme moeilijker talen kon leren. Ik vind het ook gewoon schandalig dat er in Nederland waar veel kinderen met dit probleem kampen nog steeds geen onderzoek is gedaan naar het verband tussen autisme en vreemde talen leren. Ik ken namelijk 9 andere kinderen met autisme en 8 daarvan hebben moeite met de talen en 4 hiervan zijn zelfs naar een lager niveau gemoeten omdat ze alleen voor de talen slechte punten haalden maar voor de rest goede punten haalden alleen weten bijna geen mensen dat je met autisme moeilijk talen kan leren. Om terug te komen op jouw vraag: ik zou het gewoon aanvragen maar ik vrees dat je waarschijnlijk weinig succes zal hebben omdat scholen gewoon niet mee WILLEN werken want er zijn ook enkele kinderen met autisme die (dit zijn uitzonderingen) goed zijn in talen. Ik hoop dat je het krijgt maar ik geef het weinig kans. groetjes, Iemand die je begrijpt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100