zal jij je kind laten testen op adhd?

mijn dochter van 12 is altijd een lekker druk kind geweest, waardoor ze in de 3de groep is blijven zitten.
toen wel een onderzoek laten doen op intelligentie hier scoorde ze gemiddeld.
maar het blijft wel kwakkelen, soms heeft ze hoge cijfers, dan weer een dikke onvoldoende (dan mag ze het wel eens overmaken waarna er gewoon een voldoende gehaald word)
thuis is het wel eens lastig maar geen enkele kind is hetzelfde, en ik wil kinderen niet in hokjes plaatsen.

maar nog 1 jaar op het basisonderwijs en dan moet ze naar een vervolgopleiding (ik weet wel dat ze het kan) maar ik denk omdat ze heel vaak er geen concentratie ervoor heeft, dat het voor haar een gefrustreerde situatie wordt.

ik herken dit veel van mezelf en werd toen, als ze kan niet beter bestempeld.
terwijl ik achteraf gezien te veel prikkels kreeg. ik kan me nu ook alleen maar concentreren als ik alleen ben en als het stil is. (dus ook geen radio)

sorry voor de lange uitleg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Juist door je eigen ervaring is het een idee om eens te laten onderzoeken wat er aan de hand is. Je kind zal toch voor een deel op jou lijken en wil je dan dat ze net als jij pas op latere leeftijd leert waar haar beperkingen liggen of wil je nu hulp voor haar krijgen?

Ik zelf heb 2 autistische kinderen. Ze hebben het stempel PDD-nos. Dat stempel is op zich vervelend, want niemand wil een stempel, maar voor nu is het een zegen, omdat ze hulp krijgen die ze nodig hebben om met hun beperking toch op hun eigen niveau (ze zijn beide hoogbegaafd) te kunnen presteren. In het reguliere onderwijs zelfs. Mijn zoon gaat volgend jaar naar het middelbaar. We houden ons hart vast, want het is een enorme verandering en aan passing en dat is nu net wat zo moeilijk is voor hem. Gelukkig heeft hij inmiddels (door de stempel en alle hulp die daarop volgde) een enorm vangnet om zich heen. Hij heeft er zin in en ziet geen problemen. Wat wil je nog meer voor een kind.

Het wil trouwens niet zeggen als je kind druk is en zich moeilijk kan concentreren dat het dan altijd ADHD is. Het kan van alles zijn.
Ik zeg: laat het gewoon eens bekijken. Misschien komt er iets uit en is er hulp voor je kind mogelijk. En wat het grappige is, is dat je zelf ook een beetje wordt geholpen, want het is toch ook een beetje jouw problematiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik vind dat er tegenwoordig er te snel een stempel op word gedrukt. Men gaat er te snel vanuit dat het dan wel adhd moet zijn. Maar een kind blijft een kind en is gewoon speels. De een wat meer dan de ander. Als je het niet vertouwd moet je gewoon zo'n test doen en misschien heeft ze er wel baat bij maar wie weet ook helemaal niet en is het gewoon zo wie ze is. En heeft dat niks met adhd te maken. Ik zelf zou eerst gewoon kijken hoe het gaat op de middelbare school. Je kan altijd nog het laten nakijken.

Toegevoegd op 22-06-2009 21:18:17
Misschien kan er worden gezorgd dat ze in een rustig klasje word gezet. Zelfs een kind van nature rustig word in een grote drukke klas opgejut door andere kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hem laten testen op adhd en er ging een wereld voor ons open. Niet alleen bleek hij adhd te hebben, maar ook te "lijden" aan het syndroom van Asperer. Na heel veel gesprekken bij een speciaal buro heeft hij nu hele goede huiswerkbegeleiding en krijgt medicijnen om hem te helpen concentreren.

Ik zou het iedereen met twijfel hierover zeker aanraden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lange uitleg, maar geen excuses voor nodig hoor!

Neem het zekere voor het onzekere en ga eens langs een huisarts die jullie wellicht kunnen doorverwijzen. Als je niets doet neem je jezelf het misschien kwalijk later. En als het niets bijzonders is, weet je dat tenminste ook zeker voordat ze het voortgezet onderwijs instapt met nog meer prikkels.

Sterkte en wijsheid gewenst, waar en indien nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel.
Heb je al eens met schoolmaatschappelijk werk gepraat? Die zijn er voor dit soort dingen, en je kunt altijd nog nee zeggen tegen bepaalde testen. Op school hebben ze er wel meer inforrmatie over.

En van de andere kant, waarom niet testen? Stel dat er ADHD uit komt? Dan kun je haar er alleen maar in begeleiden in plaats van dat haar gedrag je frustreerd. Dan weet je ook van een waarom en kun je samen proberen er zo goed mogelijk mee om te leren gaan.

Het lijkt me voor haar ook frustrerend om wel te willen maar niet te kunnen. Ga er wel van uit dan een eventuele ADHD een start van iets nieuws is, en geen oplossing van de huidige "problemen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe maar wel een test. Bespaart je een hoop ellende later, en haar ook. Ik heb 2 kinderen, 1 met Syndroom van Asperger, weten we pas sinds 8 acht jaar. Maar verklaart een hoop achteraf. Hij is inmiddels 28. Mijn dochter, Syndroom van Asperger plus borderline is 33, maar wat had het een hoop ellende kunnen besparen, als ik dat eerder had gewist. Was toen niet gebruikelijk te diagnogstiseren.
Dus ik zou vandaag met de mogelijkheden van nu, geen seconde wachten. Hoe moeilijk ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kind wordt er niet anders van, het is alleen om een goede begeleiding te geven naar volwassenheid toe. (waar ik mee geworsteld heb) ik heb me niet laten testen maar door veel te lezen heb ik en mijn man veel rust gevonden. hij heeft iets en ik. en daar houden we rekening mee.
wat we dus jaren lang geen rekening mee gehouden hebben. (je wilt elkaar veranderen.) dus wat we vroeger karakter vonden is er nu soms een woord voor. waardoor er een opening bied voor je kind.
Als jij of je kind het als een probleem ervaart zou ik het laten testen.
Zo niet dan niet. Als jij je kind ziet als een lekker druk kind die wel pienter is, maar dat moeilijk kan gebruiken omdat ze zich lastiger kan concentreren, is er niets aan de hand. Misschien kan ze havo qua intelligentie aan, maar door moeilijke concentratie is VMBO beter, prima toch.
In het geval je het als een probleem ziet geldt ;'voor elk probleem een oplossing'. Die oplossing kan soms heel erg eenvoudig zijn, in voeding bijvoorbeeld.
In hokjes plaatsen vind ik ook wel erg goed van je. Maar als het echt een probleem is, is het misschien verstandig om het kind toch die aandacht te geven waar ze net even meer nodig heeft dan anderen kinderen. (En laten we eerlijk zijn, andere kinderen hebben die toch ook nodig, maar misschien voor iets anders). Het zou ook niet fijn zijn als je weet dat er iets aan gedaan kan worden en het niet doet, de gevolgen zijn dan ook niet fijn voor je kind.