Ik wil graag mijn droom waarmaken, mijn eigen dierenpension. Wat voor opleiding heb ik nodig?

Ik ben 39 en wil nu toch wel heel graag mijn eigen dierenpension gaan opzetten, dat is al een jarenlange droom. Nu ben ik aan het kijken wat voor papieren ik daarvoor nodig heb. Weet iemand of ik er een specifieke opleiding voor nodig heb of is het voldoende als ik de cursus "honden en kattenbesluit" ga halen? Ben ook al aan het kijken om vast ervaring op te doen door bijv. pleeggezin te worden voor een hond uit het buitenland. Heb natuurlijk zelf ook al dieren. Dus wie weet wat voor opleidingen/cursussen ik moet gaan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (1)

Je hebt o.a. een vakbekwaamheid Honden en kattenbesluit nodig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Daarnaast ben je zelfstandig ondernemer. Het lijkt me belangrijk dat je je verdiept in het ondernemerschap. Het is een vrij beroep, je hebt geen speciale onderwijspapieren nodig om ondernemer te worden. Er zijn echter diverse opleidingen en cursussen voor startende ondernemers.

In bijgaande PDF wordt wat dieper ingegaan:

"Er zijn drie opleidingsinstanties die opleiden tot het vakbekwaamheidsexamen, dat bij goed gevolg het diploma geeft dat benodigd is om een dierenpension of dierenasiel te mogen exploiteren:

· Stichting Opleidingen Dierenbranche
· LOI
· Groenhorstcollege

Naast de mondelinge opleiding Algemene Ondernemers Vaardigheden (AOV), verzorgt de Stichting Opleidingen Dierenbranche de 'Vakopleiding Dierenpension-/dierenasielhouder'.

Om in aanmerking te komen voor een bewijs van vakbekwaamheid dient men door middel van een examen en een stage aan te tonen over voldoende theoretische basiskennis en praktische vaardigheid te beschikken. Deze opleiding bereidt de cursist voor op het theorieexamen, waarbij ook aandacht besteed wordt aan bedrijfsvoering. Het examen wordt afgenomen door de Stichting Examens Vakbekwaamheid Honden- en Kattenbesluit. De stagemogelijkheden worden gecoördineerd door de Stichting Examens Vakbekwaamheid Honden- en Kattenbesluit.

Ook de LOI-opleiding Dierenasielhouder/Dierenpensionhouder leidt op tot het vakbekwaamheidsexamen.

De opleiding is een combinatie van schriftelijk materiaal en mondelinge/ praktische lessen.

Het Groenhorst College verzorgt de opleiding Vakopleiding Dierenonderneming in het kader van het leerlingwezen. Wanneer deze 3-jarige MBO-opleiding met goed gevolg is afgelegd, verkrijgt men het diploma Zelfstandig Beroepsbeoefenaar Dierenonderneming. Na het examen
moet men zich aanmelden bij de Stichting Examens Vakbekwaamheid Honden- en Kattenbesluit voor de officiële erkenning. In het kader van het leerlingwezen is na het behalen van het diploma Zelfstandig Beroepsbeoefenaar Dierenonderneming nog de mogelijkheid dieper op bepaalde aspecten van de dierenverzorging in te gaan via de opleiding Specialistenopleiding Dierenonderneming. Management staat centraal binnen deze opleiding. Daarnaast
biedt het Groenhorst College de mogelijkheid tot het volgen van de MBO-dagopleiding
Dierverzorging.