Welke redenen kunnen er zijn voor geoorloofde afwezigheid op school (of werk)?

Vanacht geen oog dicht gedaan, nu net uit bed, laat s'nachts alles beneden opgeruimd en de honden gekalmeerd, nadat paps straalbezopen eindelijk de trap had overwonnen na 3 mislukte pogingen van samen anderhalf uur lang.

Daarna kon ik geen oog meer dicht doen, heel even geslapen toen wakker geworden van zijn wekker (hij slaapt op zolder) die hij wel 20 minuten heeft laten afgaan.

Toen ben ik naar hem toe gelopen om te vragen of hij nog leefde, waarna ik hem heb verteld wat hij gisterenavond gedaan had en dat ik geen oog dicht gedaan heb.

Werd niet erg gewaardeerd, dat was 'niet leuk' dat ik dat allemaal zei, en hij ontkende alles ook nog :P

M'n bed weer ingedoken, en verder geslapen tot ongeveer een half uur geleden, niet meer naar school geweest.

Kan ik met dit verhaal (wat overigens geen smoes, maar real shit is) mijn nu ongeoorloofde afwezigheid van 5 uur geoorloofd maken of is dit geen geldige reden om afwezig te zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Ik veronderstel dat je nog gewoon op het middelbaar zit.

Gewoon je vader laten bellen, hij is ziek klaar.
Anders zelf even bellen en zeggen dat je je niet zo goed voelt en wilt uitrusten, en misschien later op de dag nog naar school gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader wil niet bellen, hij is van mening dat het m'n eigen verantwoordelijkheid is als ik niet naar school ga, om wat voor reden dan ook. Zelf bellen mag bij ons alleen als je 18 jaar of ouder bent, bedankt voor je antwoord, zal kijken of ik er wat aan heb :) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aah, dan is al het wat anders geregeld dan bij ons op school :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En een vader die van zijn 16-jarige zoon vindt dat "het zijn eigen verantwoordelijkheid is als hij niet naar school gaat om wat voor reden dan ook" vind ik ook NIET normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens Friezin, mij overkomt het ook wel eens dat mijn kinderen mij bellen 's morgens (Ik ben al vroeg aan het werk) met de mededeling dat ze zich niet lekker voelen, het is dan hun verantwoordelijkheid of ze wel of niet naar school gaan, ik kan door de telefoon niet beoordelen hoe ziek ze zijn.
Kinderen van 16 kunnen best een hoop verantwoording aan, je moet ze die juist geven naar mijn mening, daar leren ze alleen maar van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat we eigenlijk wel hetzelfde bedoelen, Nelly. Maar ik kreeg de indruk van bamischijf dat zijn vader dit als grondhouding heeft, een soort van desinteresse. En dat vind ik schadelijk. Dat een 16 jarige soms even zelf moet bepalen of hij te ziek is om naar school te gaan vind ik prima. Daar leren ze inderdaad van. Maar uiteindelijk is de opvoeder eindverantwoordelijk voor het naar school gaan totdat het kind meerderjarig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
friezin, je hebt wel een beetje gelijk :)
mijn vader is inderdaad niet erg geïnteresseerd in school e.d. hij heeft zijn eigen school ook nooit afgemaakt. Normaal gesproken is dat no problemo, omdat ik daar mijn geweldige wel-intelligente moeder voor heb. (Gelukkig) Maar die is deze week op de Horecava dus nu ben ik met mijn vader opgescheept haha. Ik krijg normaal gesproken een geweldige opvoeding van beide ouders, maar zodra mijn vader het in z'n eentje op moet lossen loopt het niet allemaal zoals het hoort. Ik vind het alleen wel een beetje lullig voor m'n vader als ik op school tegen de teamleider ga lopen bleren dat mijn vader op een zondagavond/nacht dronken was en dat ik daardoor niet heb kunnen slapen. Straks denken ze daar dat het probleem veel groter is dan het lijkt, maar het is toch echt een eenmalig iets dat dit gebeurd. En ik denk niet dat m'n vader daar erg blij mee zou zijn.. ik in zijn plaats iig niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja, bamibal, de precieze situatie kun je uiteraard zelf het beste inschatten. Gelukkig dat je ook nog een zorgzame moeder hebt, ik dacht even dat je alleen met vader woonde en kreeg al allerlei visioenen... Als het echt iets eenmaligs is kun je het zo laten, maar ik zou er dan wel met je moeder over praten. Het is tenslotte haar partner. Je vader moet in dezen ook zijn verantwoordelijkheid nemen en dit niet aan je moeder overlaten. Maar dat is mijn mening. Ik zou deze desinteresse niet van mijn man accepteren. (-;
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder zou dit ook niet accepteren, oftewel dat leidt waarschijnlijk tot ruzie en dat moeten we niet hebben :)

Andere antwoorden (2)

Nou Bamischijf, jij hebt, als dit vaker voorkomt, toch minstens te maken met een 'ingewikkelde thuissituatie' en bent eigenlijk bezig 'mantelzorg' te verlenen aan je eigen vader, om maar eens wat buzzwords te gebruiken.

Bespreek het met je mentor. Er zal allicht meer begrip voor zijn dan wanneer je met je eigen lamme hoofd in je nest lag omdat je tot een gat in de nacht was uitgegaan. Geef zelf aan dat je het wil bespreken. Laat het er niet op aan komen dat ze je gaan schorsen wegens spijbelen, want dan ben je te laat.

Wat je ook kunt doen, is je situatie bespreken met je huisarts en kijken of die nog iets voor je kan betekenen. Daar is hij voor. Dan kun je op school ook aangeven dat je al actie aan het ondernemen bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel waardevol antwoord - dikke +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt niet vaker voor, uitzonderlijk geval vannacht.
Bedankt voor je antwoord. Ik ga sowieso bij de teamleider (mentor is toch nergens goed voor tegenwoordig) even mijn verhaal ophangen en kijken of ik dan eventueel wat begrip krijg :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik vind een "straalbezopen vader" NIET normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord. Gewoon ermee naar de decaan.
Ik zou een briefje inleveren op school van mijn zoon is weer beter. dan lijkt het net alsof je vader je ziek had gemeld en nu niet. ligt er ook aan of je vader, als hij gebeld wordt door school, zegt dat je ziek was of niet... succes met de thuissituatie