heeft iemand nog goede leertips ik leer namelijk veel meer als andere kinderen uit mijn klas alleen bij toetsen haal ik ongeveer dezelfde punten

want sommige kinderen beginnen een dag van tevoren met leren en halen hetzelfde punt als mij en ik begin minsten 4 dagen van te voren voor een proefwerk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas op, er zijn kinderen die heel makkelijk leren en niet veel tijd nodig hebben voor een pw of een so. Maar er zijn ook veel kinderen die wel lang leren, maar daarover liegen, omdat ze denken dat lang achter je boeken niet cool is.

Het beste antwoord

Ja, vervelend is dat. Jij moet er zoveel moeite voor doen en anderen halen het fluitend, zo'n mooi cijfer.

Maar vergelijk je niet met anderen; de ene is goed in A, de andere in B. En omdat jij er zoveel inspanning in stopt, zal de lesstof ook dieper en steviger in je hoofd zitten.
Plus dat jij nu al leert, dat dingen moeite kosten. Dat je ervoor moet werken. Dat is een belangrijke les ook voor later.

Wat kan helpen (bij sommigen):
woordjes leren bijvoorbeeld. Schrijf ze uit en oefen ze hardop. Dat blijft eerder hangen dan in jezelf/in je hoofd praten.

Je begint al vroeg genoeg aan je leren. Hak de lesstof in stukjes. Dat is overzichtelijker. Steeds een stukje.

Niet langer dan een half uur/uur achter elkaar. Dan even pauze van 5 of 10 minuten dan weer een nieuw half uur/uur. Dat werkt goed als je een kortere concentratieboog hebt.

Weet je van jezelf dat je geen problematiek hebt? Bijvoorbeeld last van dyslectie? Dat kan het namelijk een stuk lastiger maken.

En ook: wees tevreden met je cijfer. Je weet dat je er immers hard voor geleerd hebt? Een 7 is prachtig. Een 6 is voldoende. Een 5,6 is ook nog voldoende.

Wees niet teleurgesteld in jezelf. Beter nog: wees trots op jezelf. Je bent een harde, serieuze werker en een doorzetter. Jij komt er wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt hihi

Andere antwoorden (10)

Een leertip is Herhalen Herhalen en nog een keer herhalen. Lees alles wat je moet weten de hele tijd op dan zit het in je hoofd. dat kun je makkelijk in 1 dag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om welk vak gaat het precies? Als het wiskunde is moet je gewoon heel erg veel sommen maken elke dag. Als het geschiedenis is of aadrijkskunde dan moet je een samenvatting maken. Het werkt heel goed! Ik zit zelf in de tweede klas havo en heb moeite met wiskunde. Ik begin een week van te voren en heb misschien net een 7. Terwijl er ook kinderen in mijn klas zitten die er niks voor doen en die halen een negen. Vraag je ouders ook om hulp en anders je mentor. Kijk waar het misgaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
ervaringsdeskundige +
Je zou ook met je docenten of mentor kunnen praten. Zij kunnen vaak wel zien waar het niet zo goed gaat (bijv. dat je de hoofdlijn bij geschiedenis niet ziet, maar te veel gaat voor details). Zij kunnen je dan wat beter tips geven.

Het zou ook kunnen zijn dat jij gewoon wat meer moet doen om hetzelfde te halen. Dat is jammer, maar ach dan heb je ook een goed diploma ;)

Er bestaat ook een hele grote kans dat de door jou opgedane kennis langer blijft hangen dan van je klasgenoten, juist omdat je er langer aan hebt gezeten. En geloof me, later vind je dat heel fijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leertip 1: Geloof niet alles wat anderen zeggen over proefwerken leren.
Het is niet cool om te zeggen dat je moet blokken, ook al doe je dat wel. Dus zeg je gewoon:O ik heb maar n uurtje geleerd. En jij gelooft dat.
Leertip 2: probeer te begrijpen wat je leeert, en niet stomweg van buiten leren. van buiten leren helpt alleen maar als je echt op het laatste ogenblik moet leren, maar het blijft minder goed hangen, dus moet je het de dag later weer leren
13 jaar geleden
Andere hebben het sneller in hun hoofd en dat krijg je door behulp van hardop voor te lezen. En die kinderen uit je klas zeggen misschien wel dat ze een dag van tevoren leren, maar dat is tegenwoordig in. Terwijl ze ook 4 dagen van tevoren leren. Maar dagen van tevoren leren is voor jezelf ook beter, als je een dag van tevoren leert geeft je best wel stress.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is dat je jezelf aan leert om op een vast tijdstip te leren, pauze nemen, daarna verder gaan, en laat je overhoren.

vaak als je te lang doorgaat remt het alleen maar af en neem je niets meer in je op.

Mijn advies is beter 1 uur goed en intensief leren dan uren ploeteren... en je hebt er net zoveel mee geleerd als dat ene uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij sommige vakken moet ik ook veel langer leren maar je moet gewoon vaak herhalen misschien moet jij er gewoon wat meer voor doen maar vraag anders eens aan die vrienden en vriendinnen waarom hun wel maar 1 dag te hoeven leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nu eenmaal zo dat de één meer moet leren dan de ander om dezelfde stof tot zich te krijgen. Tot en met 3-vwo heb ik bijvoorbeeld nooit hoeven leren voor een toets, en haalde toch achten en negens, omdat ik genoeg had aan de behandeling in de les, terwijl anderen dagenlang moesten blokken om een 6 te halen.

Zolang je voldoendes haalt met de energie die je erin stopt, hoef je je geen zorgen te maken. Later zul je merken dat het fijn is dat je hebt geleerd hard te werken om iets te bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel een paar tips:
- maak samenvattingen
- bij woordjes leren: maak kaartjes met op de voorkant bijvoorbeeld het Nederlandse woord en op de achterkant het Franse. Hussel de kaartjes door elkaar en leren maar!
- Vraag aan je ouders je te overhoren.
- Zoek Nederlandse woorden die niet helemaal begrijpt op in het woordenboek
- Maak veel gebruik van internet, die geeft vaak net even meer extra uitleg
- Herhaal veel, gebleken is dat je na één keer leren op den duur slechts 20 procent onthoudt, terwijl er na drie keer meer dan 80 procent blijft hangen!
- Probeer je goed af te vragen waar het nou precies om gaat in een tekst, dit is vaak te zien aan de naam van het hoofdstuk en tussenkopjes! Ga na het lezen van een tussenkopje bijvoorbeeld niet meteen de tekst lezen, maar ga eens na waar jij denkt dat ze het over gaan hebben.
En tot slot: De aanhouder wint!
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste kinderen zeggen alleen maar dat ze zo weinig hebben geleerd, om slim of stoer over te komen. Het is meestal niet waar.
Maar leren moet je ook leren. En gelukkig gaat dat helemaal vanzelf als je het blijft doen.