Hoe is de leerplichtwet geregeld voor leerlingen van 18 jaar of ouder?

Ik ben 18 geworden en zit in de zesde klas van het VWO. Ik vroeg me af hoe de wetregeling is als het gaat om mijn leerplicht. Ben ik verplicht om alle lessen te volgen en aan de voorgeschreven urennorm te voldoen of zou ik in eventueel overleg met de school zelf mijn belangrijke vakken kunnen volgen en meer tijd vrij kunnen maken voor zelfstudie door andere vakken te missen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Antwoorden (4)

Als je op het VWO zit zul je gewoon de lessen moeten vlen. Je bent ingeschreven en als je niet komt, wordt dat als verzuim aangemerkt.
Ik denk niet dat school en uitzondering voor je maakt. (tenzij je het zeilmeisje bent....)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet in ieder geval voldoen aan de kwalificatieplicht.

De kwalificatieplicht houdt in dat leerlingen onder de 18 jaar die geen diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger) hebben, deze zogenoemde startkwalificatie alsnog moeten halen. De kwalificatieplicht komt na de volledige leerplicht, die loopt tot en met het schooljaar waarin een leerling 16 jaar wordt. Met de kwalificatieplicht wordt de leerplicht verlengd tot de dag dat de jongere een startkwalificatie heeft gehaald of tot de dag dat de jongere 18 jaar wordt. De kwalificatieplicht is een van de maatregelen om schooluitval van jongeren tegen te gaan en de kansen van startende jongeren op de arbeidsmarkt te vergroten. De kwalificatieplicht is geregeld in de Leerplichtwet.

Zie voor uitgebreide info:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-de-kwalificatieplicht.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom zou je zo moeilijk doen? Je hebt al voldaan aan de kwalificatieplicht, je zit een half jaar van je eindexamen af. Maak nog even een eindspurt en haal dat examen. Je leraren zijn ervoor opgeleid om je een zo goed mogelijk resultaat te laten halen. Als jij maar leert! (voor mij is VWO nog leren, studeren doe je op de universiteit).
Na dat half jaar staat de wereld voor je open, en kun je alle vakken bestuderen die je wilt.

Kom op. Ja hoor, je mag thuis blijven en geen leerplichtambtenaar zit je op je nek, maar waarom zou je het doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand op VWO niveau zou de leerplichtwet toch moeten kunnen lezen en uitleggen.
Informeer eens op school, ze moeten je dat zo kunnen vertellen anders ligt er een mooie kans om je normuren te maken, studie af te ronden en iets aan de wet- en regelgeving te gaan doen.