Hoe kan ik het beste grote opdrachten plannen?

Vandaag moesten we op school een grote opdracht inleveren waar we ongeveer 2 maanden de tijd voor kregen. Het probleem was dus: Ik had het niet af.
Over de opdracht doe je (schat ik) 4 tot 8 uur over, maar ik was nog geen eens de helft. Ik ben dan ook veel te laat begonnen. Dit komt omdat ik heel slecht ben ik het inplannen van dit soort werk. Elke keer als ik naar die opdracht keek (dit was trouwens een pakket met heel veel opdrachten) dacht ik: "Wow! Dit is echt veel werk!"

Hoe kan ik nou het beste zulke opdrachten plannen, zodat ik het elke dag beetje bij beetje maak.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ow, en deze vraag stel ik trouwens omdat ik nu weer zo'n soort opdracht heb. Het zou fijn zijn als ik me niet druk hoefde te maken in de kerstvakantie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een goed plan uitwerkt hoef je je geen zorgen te maken in de kerstvakantie.
Ik wens je dan ook een fijne vakantie toe.
Als je niets wilt doen in je vakantie dan trek je die dagen van je planning af.

Het beste antwoord

Ik herken je probleem - je ziet zo'n enorme berg met werk dat je denkt dat het je niet gaat lukken, en dan begin je er liever niet aan omdat je niet wilt falen.
Probeer eens te gaan denken in hele kleine concrete (niet bedreigende) stukjes. Dus in plaats van te denken 'Ik moet die opdracht gaan maken' ga je plannen 'Vrijdag maak ik het titelblad'. Dan zeg je vervolgens 'Maandag schrijf ik één blaadje, en niet meer'
Kleine taken zijn veel minder bedreigend. Hou verder ook in de gaten dat niet alles perfect hoeft te zijn, maar dat als eenmaal de kop er vanaf is de rest steeds minder wordt. Al zeg je alleen maar 'vandaag ga ik het boek openslaan en op tafel leggen'.
Maak een hele duidelijke planning in uren in je agenda, en beloon jezelf (schrijf elke keer ook de beloning erbij in je agenda!) als je je eraan hebt gehouden.
Vraag een goede vriend(in) je te monitoren, en je te helpen deadlines te stellen, als je elke week een stuk moet emailen naar iemand anders heb je al een grotere stok achter de deur.
Heel veel succes verder in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Maak een soort van 10 stappenplan, verdeel dus de opdracht in 10 stukjes. Kijk naar het aantal dagen die je er voor krijgt en deel dat door 10.
Zo doe je elk stapje in het aantal dagen die je er voor hebt.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plan in hoeveel vragen of dingen (papierwerk) het in totaal word...
zeg bijvoorbeeld 10 a4 papieren typen of schrijven... pak dan 60 dagen (2maanden) : 10 = 6 dagen dat je er werkelijk mee bezig bent als je per dag 1 bladzijde doet als je halve bladzijdes per dag doet ben je er uiteindelijk 12 dagen mee bezig dus achteraf gezien is het toch niet zoveel werk dan dat je dacht.
en als je iedere dag een beetje doet scheelt het veel stress en valt alles op zich wel mee inplaats dat je het pas de laatste 3 dagen gaat zitten maken
succes voor de volgende keren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plan van Aanpak maken.
Vanuit daar werken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, in stukjes knippen en aan iemand vragen om er op te letten dat je iedere keer een klein stukje doet (zodat je niet op het laatste moment nog moet beginnen)
13 jaar geleden
Je bent niet de enige. In bedrijven maken ze voor grote opdrachten een "projectplan".

Wat staat er , heel kort, in dat projectplan?
1 een uitsplitsing van die grote opdracht in kleine deelsstukjes.
2. voor elk deelstukje hoe lang je erover denkt te doen.(kies dit ruim anders loop je nog vast en reken alleen de tijd die je eraan kunt besteden, bv elke week een paar uur)
3:Reken dan terug van de einddatum wanneer je aan dat deel moet zijn begonnen om nog de tijd voor de daarna komende delen te hebben.

voorbeeld:
Opdracht in 5 stukken knippen:
1: onderzoekje naar informatie (op google bv)
2:conclusies trekken uit de informatie
3: argumenten voor die conclusieopschrijven.
4: Een verslag ervan maken, illustraties erbij doen.
5: Verslag afwerken, layout goed maken , zorgen dat je naam er netjes op staan.

Nummer 5 zal 2 uur duren (bij computer verslagen)
Nummer 4 6 uur werk zijn
Nummer 3 1 uur (per slot heb je alle gegevens al)
Nummer 2 moeilijker te zeggen, hangt van onderwerp af. Als je er veel voor moet lezen toch gauw 4 tot 8 uur.
Nummer 1 kan veel werk zijn...4 tot 8 uur
In mijn voorbeeld staat nu 27 uur werk. Bij 4 uur per week is dat dus 7 weken.
Dus uiterlijk 7 weken voor inlevering beginnen, na 1tot 2 weken eerste punt gedaan hebben...bv. elke dag 15 minuten zoeken en opschrijven wat je vind.
5 weken voor inlevering die informatie beginnen te voorzien van commentaar, je conclusie dus. Elke dag 15 minuten .
3 weken voor inlevering je commentaar en informatie in nette bewoordingen zetten en argumenten waarom je dit vind. Elke dag een stukje
2 weken voor inleveren alle indformatie en je eigen erbij geschreven stukken in een verslag zetten, let op hoofdstuk indeling zoals in de opdracht staat.
laatste week je verslag er mooi laten uitzien.

ps de tijden die ik opgeef varieren per opdracht...voor een profielwerkstuk zal het bv veel meer tijd kosten (totaal gauw 80 uur), voor vele andere opdrachtjes veel minder.

Toegevoegd na 27 seconden:
O ja, succes voor je volgende opdracht.