Je kan twee dingen doen:
Na je HAVO-eindexamen naar 5VWO en je VWO-diploma halen om naar de Universiteit te kunnen.
Of na je HAVO een verwante HBO-opleiding doen en instromen op de universiteit.

NB Op de universiteit zal je eerst Medicijnen moeten studeren, voordat je je tot cardioloog kan specialiseren, maar ik ga ervan uit dat je dat al weet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie nu dat je profiel CM doet. Ben niet zo heel erg bekend met die profielen van tegenwoordig. Maar weet wel dat het het verkeerde profiel is voor een studie Medicijnen. Informeer of je met je huidige profiel na eindexamen alsnog NG kan gaan doen op het VWO. Zoniet, dan zal je nu alsnog moeten gaan switchen.

Het lijkt me dat ook HBO-opleidingen die enigszins verwant zijn aan medicijnen je ook niet toelaten met CM. Doe je een HBO-opleiding te ver verwijderd van Medicijnen, dan zal je er niet mee kunnen instromen op de universiteit.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ahum, nog een toevoeging als oud universiteit drop-out...

Wees goed voorbereid. Universiteit en vooral Geneeskunde is zwaar, nee ZWAAR. Biologie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde moet je erg goed in zijn en het liefst ook leuk vinden, anders houd je het niet vol.

Geneeskunde is minimaal 6 jaar en dan nog specialiseren. Dus bereid je voor op veel en lang studeren!

Succes

Toegevoegd na 12 minuten:
Verwante HBO-opleiding waar je wat aan zou kunnen hebben: Biologie, Chemie, Medische laboratoriumtechniek, Gezondheidszorg, Verpleegkunde etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je profiel is zeker niet geschikt. Om arts te worden moet je sowieso VWO doen met profiel NG of NT. Wiskunde, natuurkunde en biologie zijn de vakken!

Geen idee of je goed bent in wis en natuurkunde, maar je zou na de HAVO nog VWO kunnen doen en daarna geneeskunde studeren.

Wel Cum Laude slagen he, anders wordt je misschien uitgeloot!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult eerst basisarts moeten worden en daarna de specialisatie voor cardiologie moeten gaan doen.

De volgende voortrajecten voldoen aan de toelatingseisen voor Geneeskunde:

-VWO Natuur en Gezondheid + Natuurkunde
-VWO Natuur en Techniek + Biologie
-HBO propedeuse of diploma, met certificaten van Biologie, Scheikunde, Natuurkunde en Wiskunde A of B.
-Colloquium Doctum (toelatingsexamen) als je 21 jaar of ouder bent en niet voor een universitaire studie bent gekwalificeerd.
-Buitenlandse diploma’s die gelijkgesteld zijn aan bovenstaande met tevens beheersing van de Nederlandse taal (NT 2 programma 2) en Engelse taal.

Ik heb een HAVO diploma, kan ik toch meeloten?
Alleen als je 21 jaar of ouder bent en je het verplichte toelatingsexamen behaalt (het Colloquium Doctum).
Dit toetst biologie, wiskunde A of B, natuurkunde en scheikunde en soms nog het vak Engels; alles op VWO niveau.
Het toelatingsexamen kun je aanvragen bij de universiteit waar je Geneeskunde wilt studeren.

Er is een loting voor de opleiding geneeskunde. Je kunt dus ook nog uitgeloot worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken een meisje die eerst vbo deed en toen mavo, toen MBO schoonheidsspecialiste, ze deed vervolgens HBO deed wat natuur en wiskunde erbij en haalde haar P, vervolgens ging ze naar de universiteit en deed geneeskunde. inmiddels is ze arts geworden.