Kan en mag een school mijn kind weigeren omdat ik hem liever geen medicatie wil geven?

Mijn zoontje van 7 jaar zit sinds 4 maanden op speciaal onderwijs er is nu pdd nos geconstateerd. Nu kreeg ik vandaag te horen dat hij as maandag niet terug mag komen naar school omdat ie op dit moment geen passend behandeling voor hem is. de groep waar ie heen zou moeten is een wachtijd.Mijn vraag is mag school dwingen om hem medicatie te geven? Ik vind dat ik als moeder het mijn kind verplicht ben om hem een kans te geven om iets anders te proberen dan Risperdal( een medicijn voor volwassen schizofrenen)!! Ik heb de leerplicht ambtenaar gebeld en nog diverse instanties afgebeld. Mag toch niet zijn dat een jochie van 7 thuis komt te zitten? Graag serieuze antwoorden aub alvast bedankt...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat naar voor uw zoon, ik denk eerlijk gezegd niet dat een school een kind mag weigeren, volgens mij weet die school niet wat de ziekte van uw zoon inhoud. Als u de school opbelt en rustig uitlegt waarom u denkt dat hij daar hoort te zitten, dan neem ik aan dat ze uw zoon de volgende dag al binnenlaten.
Kimath
13 jaar geleden
Medicatie bij PDD-NOS? Is dat iets nieuws?
Ik ken een aantal mensen met vormen van autisme (ben er zelf 1) en geen van die personen heeft medicatie.
Een school kan dit niet verplichten.
Kimath
13 jaar geleden
@Loenie: ik ben het met je eens. Voor zover ik weet hoeven mensen met een vorm van autisme helemaal geen medicijnen te hebben. Hooguit als ze naast autisme nog iets anders hebben waar medicijnen voor nodig zijn. Het enige dat belangrijk is, is dat je leert hoe je het best met ze om moet gaan. Vaste schema's, duidelijkheid en regelmaat kan al een grote verbetering zijn.
Kimath
13 jaar geleden
Ik ben 22, en heb een lichte vorm van Asperger, dit valt ook onder autisme. Ik had vroeger wat problemen, maar ik heb gelukkig goede begeleiding gekregen. Nu heb ik een baan, een paar vrienden, zelfs al wat relaties gehad. Dus met mij is het best goed gekomen. Ze willen tegenwoordig overal een pil voor geven. Ik vind dat helemaal niks. Zelf vermijd ik ook medicijnen, als het niet strikt noodzakelijk is. Zelfs een aspirine neem ik amper.

Het beste antwoord

Brrrr, Kinderen aan de medicijnen 'drugs' , potverdriedubbeltjes, het mag toch niet zo worden dat als een leerkracht de kinderen, of 1 kind, niet onder controle kan houden ze dan maar een geestesziekte voorschrijven, het zijn toch leerkrachten, en geen dokters of psychiaters.

Deze maatschappij is bij de beesten af, sorry hoor maar de leerkrachten van deze tijd deugen niet, en men zou de kinderen hiertegen moeten beschermen.

Het blijkt uit te lezen internet recensie's dat ook extreem intelligente kinderen aan de medicatie moeten omdat ze gewoonweg te slim zijn, door het slimme denken zijn ze ook iets trager en kunnen soms zichzelf soms niet direct uitleggen door gebrek aan geduld van de omgeving.

Kies een andere school, kies desnoods een andere regio om te wonen. Spreek nooit meer met deze mensen die jouw kind willen drogeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik ben geen jurist, maar stel nou dat je had geweigerd een diagnose te laten stellen dan had je niet geweten (officieel dan) wat hij heeft en dan was de medicatie niet duidelijk geweest. volgens mij zitten er echt wel "lastige" (sorry voor die term) kinderen in klassen die geen officiele diagnose hebben en daarom ook geen medicijnen krijgen.

probleem nu is dat je het natuurlijk vraagt voor je huidige school en die weten er nu van.

Wat ik misschien zou doen (want ik snap je probleem, ik ben ook niet zo voor dat soort middelen) is zeggen dat je het geeft (!!!!) en gewoon niet doen, met geluk zeggen ze dat ze het verschil OVERDUIDELIJK vinden en als dat niet zo is en ze klagen dat ze geen verschil merken dan zeg je, ik zal eens met de arts praten want het lijkt niet aan te slaan.
Misschien niet helemaal netjes maar je kind gaat toch voor vind ik

sterkte
13 jaar geleden
Ik weet niet wat het antwoord hierop is maar ik hoop van harte dat zij niet mogen weigeren. Je moet er toch niet aan denken dat scholen medicatie gaan eisen voor leerlingen. Maar het is niet ondenkbaar deze de school van je school een speciaal beleid heeft betreffende leerlingen en behandeling. Ik werk in het reguliere onderwijs en heb meerdere klassen (vanaf 16 jaar) met leerlingen met PDD NOS. Je moet iets meer geduld hebben en afspraken maken met hen maar ze doen het goed op school en zijn vaak een welkome bron van vrolijkheid in de klas. Voor zover ik weet gebruiken zij geen medicijnen. Ik heb dan ook veel respect voor het feit dat je het zonder medicijnen probeert, zwaar voor jou maar zeker een kans dat ieder kind verdient. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fyndra, natuurlijk een serieus antwoord!
Een akelige situatie waarin jij en je zoontje zich nu bevinden. Helaas ben je niet de enige. Het komt steeds vaker voor dat scholen medicatie eisen. Werk je er niet aan mee dan wordt het onhoudbaar voor je kind en zullen ze hem binnenkort schorsen.

Dat wil niet zeggen dat je pillen moet geven OMDAT school dat vraagt. Jij als ouder bepaalt of je wilt dat hij dat slikt. En Risperdal moet sowieso in samenwerking met je huisarts. Schakel zijn hulp in. Of die van degene die de diagnose heeft gesteld.

Voor meer info en steun: ga naar forums waar dit onderwerp al eerder is behandeld:

zoek op autisme (NVA, Balans) en op forums van adhd/pddnos etc.