Mag een school de namen van spijbelaars op hun site zetten?

Op de website van de school van mijn zoon worden op het publieke gedeelte de namen van kinderen getoond die hebben gespijbelt of te laat in de les waren. Nou is mijn zoon gelukkig altijd in de les aanwezig. Maar ik vind dat het niet kan om leerlingen met naam op de site te zetten. Ook al spijbelen ze, het zijn kinderen vanaf 12 jaar, die hebben toch recht op privacy. De school kan toch op andere manieren communiceren? Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Tegenwoordig hebben scholen vaak internetsites, waar de leerlingen een eigen stukje krijgen waar ze hun cijfers kunnen bekijken en dergelijke. Ouders krijgen daar ook toegang toe.
Ik zou het zinniger vinden als op dat stukje ook de gegevens rond verzuim en te laat komen zouden staan, dan komen ze namelijk terecht waar ze horen: bij het kind en bij de ouders.
Andere mensen kunnen die cijfers niet zien, waarom dan wel gegevens van afwezigheid? Wat hebben andere mensen daar mee te maken? Wat voor gunstige uitwerking zou daar van uit kunnen gaan? Ik kan het niet bedenken.
En ik denk dat er fiks wat fatsoenlijke ouders zijn, die moeite hebben hun kind in het gareel te houden. Zij worden zo wel openlijk te kijk gezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Blijkbaar werkt het melden aan de ouders, na laten komen, of weet ik al, niet meer.
Dus moet een school op zoek naar meer draconische maatregelen.

En als het vooraf duidelijk gecommuniceerd wordt dat spijbelaars publiekelijk aan de schandpaal gaan en je je daarin niet kunt vinden, moet je op zoek naar een andere school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn mening niet Recht op privacy, maar als je niet spijbelt heb je ook niets om bang voor te zijn. Het is een stok achter de deur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan inderdaad niet , als bijvoorbeeld de zoon of dochter van de buurman om de haverklap wil spijbelen zijn dat mijn zaken niet, de school moet de leerling en ouders hier rechtstreeks op aanspreken, dit openbaar maken lijkt me een schending van de privacy. Let op met een schoolreglement, dit wordt vaak argeloos ondertekend
door ouders die dan achteraf moeten vaststellen dat ze zich met bepaalde zaken akkoord verklaren. Vraag is dan of wat vermeld is in het reglement strijdig is met de wetgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, natuurlijk mag dat niet. Ook leerlingen die spijbelen hebben recht op privacy. D.w.z. alleen de mensen die iets met dat spijbelen te maken hebben, hebben inzage in die gegevens. Gemeente, ouders, leerkrachten etc. De rest van de wereld heeft hier niets mee te maken.

Bovendien kun je je afvragen wat de volgende stap zal zijn. Ziekteverzuim? Gedrag? Gaat de mentor ook de persoonlijke problemen van een leerling publiceren?

Gelukkig hebben we een privacy-waakhond, die dit soort zaken in de gaten houdt.

Hier een citaat van de site, waar je kunt zien, dat vooral internet, jeugd en privacy serieus wordt genomen.

"Persoonsgegevens worden op heel veel manieren op internet gepubliceerd: via een website, in een discussieforum of in een online dagboek. Publicaties op internet zijn over het algemeen wereldwijd vierentwintig uur per dag toegankelijk voor een omvangrijk en divers publiek. Voor mensen van wie de persoonsgegevens op internet staan, onder wie veel jongeren, kunnen de negatieve gevolgen groot zijn, bijvoorbeeld als het gaat om onbewezen verdenkingen of intieme details uit het persoonlijk leven. De Richtsnoeren geven aan wat wel en niet mag bij het op het internet zetten van persoonsgegevens. De richtsnoeren richten zich tot de verantwoordelijken, dat wil zeggen particulieren, bedrijven, organisaties en instellingen die persoonsgegevens op internet publiceren."

In de onderstaande link, kun je veel meer lezen, brochures met richtlijnen inzien, en contact opnemen met het CBP. Ik zou je aanraden deze vraag te stellen via het contactformulier. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tijden van de schandpaal zijn voorbij maar dit doet er wel aan denken. Het lijkt helaas meer op een blijk van onmacht en zwakte dan van kracht.
Het kan ook nog heel anders er op uitdraaien als de leerlingen het een sport vinden om op de site te staan, dus als je niet meetelt als je niet op de site hebt gestaan en het dam mogelijk op een soort wedstrijd uitdraait. Dan werkt die maatregel averechts en wordt het paard achter de wagen gespannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn idee ook. Een beetje puber vindt het wel stoer om op die lijst te staan.
En hoe meer namen op die lijst, hoe minder zeggingskracht.
Zouden ze met meer dingen moeten doen bv vandalisme, geweld etc.

Toegevoegd na 31 seconden:
Volgens mij mag het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het in het beleid van de school staat, zou je denken dat het mag.

Maar dat wil nog niet zeggen dat je het er mee eens hoeft te zijn! Zijn er meer ouders die er zo over denken? Ga dan naar de MR of de GMR van de school.( iedere school heeft er 1) Hierin zitten ouders en personeel en kun je zaken als dit voorleggen. het beste is om dit schriftelijk te doen, de (G)MR is dan verplicht hier op te reageren.
Je mag aanwezig zijn bij het (G)MR overleg als jou "zaak"wordt behandeld.

Ik vind het persoonlijk ook een vreemde zaak, maar wie weet hebben ze er een goed onderbouwde reden voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ik denk niet dat het mag. ik ben niet zo goed op de hoogte van de privacyregels, maar, zoals hierboven al regelmatig omschreven, het lijkt er toch wel sterk op, dat de persoonlijke integriteit van de betrokkenen met een dergelijke maatregel met voeten worden getreden.
daartegenover stel ik de verantwoordelijkheden van de leerling en de ouders van die leerling. je kunt (en moet) je natuurlijk druk maken om onrecht dat je wordt aangedaan.
maar ik denk dat het ook je plicht is om je te houden aan de regels waar je je (in dit geval als scholier) aan te houden hebt. Als je dat niet doet volgen er maatregelen. als je je er dan nog niet aan houdt, volgen er drastischer maatregelen.
Als dit de volgorde is waarin het verhaal gelopen is, dan heb je naar mijn mening de publicatie over jezelf afgeroepen (daarmee praat ik dat overigens niet goed).
Naar mijn mening heb je dan wel een beetje boter op je hoofd als je gaat protesteren. Net zo goed als Lucassen en Sharpe van de PVV, die mooipraten in de 2e kamer en daar zeggen hoe wij het moeten doen maar ondertussen van alles op hun kerfstok hebben en al hebben laten zien hoe het niet moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, geen goede zaak. De namen van de spijbelaars dienen te worden doorgegeven aan de schoolleiding en aan de leerplichtambtenaar.

Dit valt inderdaad onder schending van de privacy. Je kunt hiervoor schriftelijk de mentor/de schoolleiding op aanspreken. Anders een mail naar de OVAC = oudercommissie of de MR.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens of hiermee regels van privacy worden geschonden. De "wet op bescherming persoonsgegevens" kun je mogelijk op internet ergens vinden.