Mag een school de namen van spijbelaars op hun site zetten?

Op de website van de school van mijn zoon worden op het publieke gedeelte de namen van kinderen getoond die hebben gespijbelt of te laat in de les waren. Nou is mijn zoon gelukkig altijd in de les aanwezig. Maar ik vind dat het niet kan om leerlingen met naam op de site te zetten. Ook al spijbelen ze, het zijn kinderen vanaf 12 jaar, die hebben toch recht op privacy. De school kan toch op andere manieren communiceren? Mag dit zomaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Blijkbaar werkt het melden aan de ouders, na laten komen, of weet ik al, niet meer. Dus moet een school op zoek naar meer draconische maatregelen. En als het vooraf duidelijk gecommuniceerd wordt dat spijbelaars publiekelijk aan de schandpaal gaan en je je daarin niet kunt vinden, moet je op zoek naar een andere school.

Naar mijn mening niet Recht op privacy, maar als je niet spijbelt heb je ook niets om bang voor te zijn. Het is een stok achter de deur.

Zouden ze met meer dingen moeten doen bv vandalisme, geweld etc. Toegevoegd na 31 seconden: Volgens mij mag het wel.

nee, ik denk niet dat het mag. ik ben niet zo goed op de hoogte van de privacyregels, maar, zoals hierboven al regelmatig omschreven, het lijkt er toch wel sterk op, dat de persoonlijke integriteit van de betrokkenen met een dergelijke maatregel met voeten worden getreden. daartegenover stel ik de verantwoordelijkheden van de leerling en de ouders van die leerling. je kunt (en moet) je natuurlijk druk maken om onrecht dat je wordt aangedaan. maar ik denk dat het ook je plicht is om je te houden aan de regels waar je je (in dit geval als scholier) aan te houden hebt. Als je dat niet doet volgen er maatregelen. als je je er dan nog niet aan houdt, volgen er drastischer maatregelen. Als dit de volgorde is waarin het verhaal gelopen is, dan heb je naar mijn mening de publicatie over jezelf afgeroepen (daarmee praat ik dat overigens niet goed). Naar mijn mening heb je dan wel een beetje boter op je hoofd als je gaat protesteren. Net zo goed als Lucassen en Sharpe van de PVV, die mooipraten in de 2e kamer en daar zeggen hoe wij het moeten doen maar ondertussen van alles op hun kerfstok hebben en al hebben laten zien hoe het niet moet.

Kijk eens of hiermee regels van privacy worden geschonden. De "wet op bescherming persoonsgegevens" kun je mogelijk op internet ergens vinden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100