Hoe warm mag het in een klaslokaal zijn?

Ik heb het geluk in een lokaal te werken waar de hoogste temperaturen van de hele school heersen. Ik kom tijdens dit soort dagen ook regelmatig met hoofdpijn thuis.
Voor veel kinderen is ook geen pretje.
Ik werk, tijdens zomermaanden, vaak bij temperaturen boven de 25 graden als het meezit, maar nog vaker bij temperaturen hoger dan 28 graden.

Het gebouw warmt goed op, maar weigert af te koelen. Al is het de komende week maar 18 graden, het gebouw heeft meer dan een week nodig om normaal af te koelen.

Nu weet ik dat er normeringen zijn. Ik hoor alleen verschillende verhalen.
Los van temperatuur weet ik ook dat er naar zuurstofgehalte, luchtvochtigheid etc. gekeken wordt.

Wie geeft mij een helder antwoord, want klimaatbeheersing staat bij de nieuwbouw van onze school ook al niet op de eerste plaats

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

In de Arbo-wet en de beleidsregels wordt geen expliciete uitspraak gedaan, in de zin van: de temperatuur mag niet hoger of lager zijn dan..... In de Arbo-wet staat dat er sprake moet zijn van een behaaglijke temperatuur in relatie met de te verrichten arbeid en dat het klimaat niet tot schade van de gezondheid mag leiden.
Behaaglijkheid is een subjectief begrip, wat de ene werknemer als een prettige temperatuur ervaart kan voor de andere werknemer veel te warm zijn. Er is sprake van een behaaglijk kilmaat als minder dan 20% van de werknemers over het klimaat klaagt.
Vanuit de ISO-normering zijn er wel enkele regels:

"De lucht- en stralings temperatuur in de zomer moet liggen tussen de 23 en 26 graden en in de winter tussen de 20 en 23 graden."
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij is 25 graden 't max. waarbij les gegeven mag worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vanaf 35 graden buiten heb je hitteverlof ofzo.
dus misschien geld dat ook voor je lokaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij 30 graden moet het lokaal verlaten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me inderdaad geen pretje. Sinds ik in het bedrijfsleven les geef wil ik niet eens meer zonder airco werken. Ik vind het echt een schande en onprofessioneel dat scholen niet investeren in klimaatbeheersing.

Als je hoofdpijn hebt zou je dit moeten bespreken met de schoolleiding, arbo dienst of inspectie. De school is verantwoordelijk voor een goed werkklimaat.