Jodekoeken (nieuwe spelling: jodenkoeken) zijn dunne, knapperige en brosse koeken met een roodbruine kleur. Ze zijn stevig, voedzaam en lang te bewaren.

Geschiedenis van de jodenkoek
De naam jodenkoeken heeft te maken met de joodse religie en gewoonten.

De koeken werden door de joden in oude tijden gebakken om mee te nemen op de tocht naar en van het paasfeest. Ze werden zo dun gemaakt vanwege de samenstelling: dikkere koeken zouden niet te eten zijn. Bovendien werden ze knapperig en met een zeer laag vochtgehalte gemaakt, om de houdbaarheid te bevorderen. (Hetzelfde geldt overigens voor de matses.) Jodenkoeken, en andere koeken, werden destijds per stuk en onverpakt verkocht. Vandaar dat de houdbaarheid van de koeken zo belangrijk was.

De roodbruine kleur werd speciaal aan de koeken toegevoegd als symbool voor het bloed van het paaslam.

Geschiedenis van de enkhuizer banket jodenkoeken

In het begin van deze eeuw was er in Enkhuizen een joodse bakker die de koeken maakte en met veel succes verkocht. In de jaren twintig verkocht hij het recept aan de Brood en Banket fabriek. Het is nu een van de oudste koeken van Enkhuizer Banket.
Vroeger was Westfriesland een arm grondgebied met veel boerenbedrijven. Jodekoeken waren toen een traktatie voor zondagen. Door de lange houdbaarheid van de koeken, vergroot door de bussen waarin ze verkocht werden, ging een bus jodekoeken gemakkelijk enkele weken mee.
Tegenwoordig zijn de bussen van kunststof.

(Bron: brief van Enkhuizer Banket, uit de beginperiode van de Bibliofoon)

(RJ)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Er is geen sprake van een nieuwe spelling. Op de bussen die ik koop staat gewoon "Jodekoeken". Dat is een soortnaam en niet onderhevig aan taalvernieuwing. Verder vind ik het interessante informatie waarvoor +1.

Andere antwoorden (5)

Volgens Lotus Bakeries is het recept voor deze koeken afkomstig van een Joodse bakker uit Amsterdam die in de jaren '20 van de vorige eeuw de koeken verkocht, wat de naam van deze koeken verklaart. Deze bakker verkocht het recept aan een bakkerscollectief uit Enkhuizen. Dit is de meest gehoorde verklaring....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb pas geleden iets dergelijks gevraagd. Zie ook de antwoorden aldaar.
http://www.goeievraag.nl/vraag/jodekoeken-lekkernij-joden.59482
13 jaar geleden
Drie theorieen:
Het recept voor deze koeken is afkomstig van een Joodse bakker uit Amsterdam die in de jaren '20 van de vorige eeuw de koeken verkocht, wat de naam van deze koeken verklaart. Deze bakker verkocht het recept aan een bakkerscollectief uit Enkhuizen. Dit is de meest gehoorde verklaring.

Andere bronnen melden dat de naam niets met Joden te maken heeft, maar dat een bakker met de familienaam 'de Joode' deze koeken bakte.

Dan is er nog een derde verhaal: de koeken zijn groot maar dun. Voor weinig geld kon je daarom een grote koek presenteren. Veel producten die vroeger goedkoop waren, hebben een toevoeging "Joods" gekregen. Er wordt wel beweerd dat dit verwijst naar "gierigheid" van de Joden, maar veel Joden waren arm en zullen vanwege hun armoede vaak voor goedkopere producten gekozen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens deze bron werden de originele koeken sinds 1883 in Alkmaar gemaakt, eerst door Albert Groves en daarna door Davelaar die de winkel overnam.

Toegevoegd na 14 uur:
Zie voor het verdere "leven " van de Jodenkoek, de tweede bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een jodenkoek is een grote, platte koek van zandgebak van zo'n 10 cm in diameter. De originele koeken worden gemaakt in Alkmaar door Davelaar sinds 1883. In 1883 begon Albert Govers een bakkerijtje aan de Houttil 36 in Alkmaar (achter de Waag). In 1924 kwam Dirk Davelaar vanuit Zaandam en nam de winkel over. Hij verbouwde de winkel en plaatste rond die tijd veel advertenties in de Alkmaarsche Courant. Hierdoor werden zijn specialiteit (de jodenkoeken) beroemd binnen, maar ook buiten Alkmaar.)