wat is de vrouwelijke vorm van boef?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
7.8K
Amadea
6 jaar geleden
Met welke betekenis?
Amadea
6 jaar geleden
Gaat het bijvoorbeeld om kwajongen dan is wicht een vrouwelijk equivalent. Gaat het om schelm dan zou je loeder kunnen gebruiken. Is het een ellendeling dan heb je het vrouwelijke woord secreet. Et cetera.
paulus811
6 jaar geleden
Dief is onzijdig, net als dokter, bakker , arts en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De dief (mannelijk)
De arts (mannelijk)
De bakker (mannelijk)
De dievegge (vrouwelijk) Ik zou niet doorgaan, maar eerst even bedenken wat je probeert te vertellen.
paulus811
6 jaar geleden
Dief=boef. Van de overige voorbeelden is geen vrouwelijke vorm.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bakkerin
http://woordenlijst.org/#/?q=bakkerin Maar wat ik bedoel te zeggen is dat je een onjuiste stelling poneert. Of met een onjuist idee zit. Laten we arts nemen, daar is inderdaad geen vrouwelijke vorm van, maar dat betekent niet dat het daarom een onzijdig woord is. Het is en blijft een woord met mannelijk geslacht. https://nl.wiktionary.org/wiki/arts
"arts m (medisch) (beroep) een geneeskundige die bevoegd is een praktijk uit te oefenen
Ga morgen even bij de arts langs.
Zij werkt als arts in het ziekenhuis." We zeggen ook wel een vrouwelijke arts.

Antwoorden (1)

Boevin is de onbestaande/niet beschreven/niet in enig woordenboek opgenomen vorm van het woord boef(crimineel).

De enige vrouwelijke variant van een woord welke synoniem is aan crimineel die ik ken is dievegge.
https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=dievegge

Antwoord:
Er is geen vrouwelijke vorm, als er een was zou het boevin zijn, een term die je weleens ziet als grap of in feestartikelenkledingverkoop (boevinnenpakje).

Toegevoegd na 11 minuten:
Geen bewijs van de geldigheid van het woord (dit is van de zelfde kliek als geenstijl die er een eigen woordenschat op na houden).
http://daskapital.nl/2017/07/mogelijke_boevin_wil_4318829_s.html

Toegevoegd na 1 uur:
*Boevin is de onbestaande/niet beschreven/niet in enig woordenboek opgenomen **mannelijke** vorm van het woord boef(crimineel).

Toegevoegd na 1 uur:
Er zijn wel meer woorden waar geen vrouwelijk variant van bestaat, zoals het woord arts. In veel gevallen kan je dan gewoon het mannelijke woord gebruiken, of je kan er "vrouwelijke" voor plaatsen.

De vrouwelijke crimineel.