Als je namens 2 personen een brief schrijft, noem je dan bij het ondertekenen de nam van de schrijver als laatste, of maakt dit niets ui?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
48.2K
Amadea
6 jaar geleden
Zie https://www.startpagina.nl/v/taal/vraag/85430/brief-ondertekenen-namens-groep-mensen en https://www.startpagina.nl/v/taal/vraag/622019/naam-plaats-eerst-namens-meerdere

Antwoorden (3)

Het is wel zo beleefd en bescheiden de naam van de schrijver als laatste te noemen.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En wat je als laatste noemt blijft ook het beste hangen.
Tegenwoordig maakt het voor veel jonge mensen niets uit.
Zij denken er eigenlijk niet over na en schrijven automatisch hun eigen naam als eerste, voor hen is het onbelangrijk. Sterker, zij vinden het onzin want zij schrijven de brief toch!

De jonge mensen kennen niet de ongeschreven regel dat je je eigen naam als laatste schrijft. Dit kan je beleefdheid of bescheidenheid noemen, maar oudere generaties hebben het anders geleerd. Het is een vorm van etiquette.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je mede namens iemand anders een brief schrijft onderteken je met je eigen naam. Meer niet. Dat kan op twee manieren. Je meldt aan het begin van je brief dat je mede namens X schrijft, of je zet bij de ondertekening: mede namens x. In beide gevallen spreek je over wij en ons in je brief. Meervoud dus.
Pas als je samen een brief schrijft onderteken je ook samen. Er zijn geen vaste regels voor de volgorde. Ik heb wel brieven gezien met 5 of 10 ondertekenaars, en die waren ondertekend in alfabethische volgorde.