Wat betekent het woord kreperen?

Volgens het woorden boek betekent het touperen van je haar of tegenkammen, het komt uit het frans maar waarom en wat betekent nou Ik krepeer van de pijn? ( ja dat iets heel zeer doet etc.)
Met de betekenis hierboven zie ik namelijk geen overeenkomten o.i.d.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.2K

Het beste antwoord

kreperen
kre` pe - ren («Frans) (krepeerde, h. gekrepeerd) Zuid-Nederlands tegenkammen, touperen (van haren)
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/kreperen

kreperen
tegenkammen, touperen
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/krepere

kreperen
1) Hongerlijden
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kreperen, in de betekenis van tegenkammen, is zuid-nederlands (vlaams).
Kreperen, kan ook betekenen hongerlijden of op een ellendige manier doodgaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kreperen van haar komt van het franse "crêper"
De betekenis van "verrekken" is verwant aan het duitse "krepieren" en stamt af van het italiaanse "crepare".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt wel gezegd dat je kunt kreperen van de pijn of van de honger.
Hoewel het woord eigenlijk al hongerlijden betekent.

Er is ook Creperen
1 (informeel) :...vergaan van, hevig lijden,
versmachten, omkomen door gebrek

2(in België, niet algemeen) touperen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Dale:
creperen
(informeel) versmachten, omkomen door gebrek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterven onder erbarmelijke omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wel omdat indien je toupeert je haar tegenkamt en dus terugdrukt, mensen hebben de neiging als ze ernstige pijn hebben om zich in elkaar te drukken, ze kreperen van de pijn.