Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ligt het Oekraïens net zo dicht bij het Russisch als het Nederlands bij het Duits?

Hoi,

Ik leer al een tijdje russisch en bedacht me het volgende.
Nederlands ligt erg dicht bij het duits omdat het allebei een germaanse taal is (zelfs allebei een west-germaanse taal).

Ik heb gelezen dat wanneer je de Russische taal goed beheerst dat je dan bijna in heel oost europa wel uit je woorden kunt komen. Er stond zelfs dat Zowel Wit-Russisch als Oekraïens 90% overeenkomen met het russisch.

Daarom vroeg ik me of of het zelfs nóg makkelijker is om het Oekraïens te leren voor iemand die goed Russisch spreekt dan het Duits voor een Nederlander.

Is dit dus even gemakkelijk, of zelfs makkelijker?

Dank je wel :-)

Matthijs

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
15.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het Oekraïens behoort tot de Slavische taalgroep waar onder andere ook Pools, Bulgaars en Russisch onder vallen. De drie Oost-Slavische talen Russisch, Wit-Russisch en Oekraïens lijken veel op elkaar, en zijn in sommige gevallen onderling begrijpelijk.

De woordvoorraad van het Oekraïens komt voor ongeveer 60% overeen met het Russisch. Er is aanwijsbare invloed van het Pools en andere West-Slavische talen.
Het Oekraïens maakt net als het Russisch gebruik van het Cyrillische alfabet. Het Oekraïense alfabet heeft 33 letters. Daarvan staat er een aantal voor klanken die wel in het Oekraïens maar niet in het Russisch bestaan.

Linguïsten zien de verhouding tussen Oekraïens en Russisch ongeveer in het midden van enerzijds de afstand van Vlaams naar Nederlands en anderzijds die van Fries tot Nederlands, of Nederlands tot Duits. Dus het antwoord op jouw hoofdvraag is: ja.
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding