Invoeren of invullen?

Ik vraag mij af of het nou invoeren of invullen is wanneer je iets ergens wilt schrijven op de computer. En hoe zit dat dan als je iets op een blaadje schrijft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
3.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gegevens invoeren stamt uit de tijd dat computers nog met gegevens werd voorzien door middel van ponskaarten die dus ingevoerd werden.

Het beste antwoord

Invoeren is gegevens inbrengen in een computer.
Iets invullen is dan een "verfijning": iets invoeren op een opengelaten plaats.

Op een blaadje schrijf je iets, of vul je misschien iets in.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de ene website staat "Vul je wachtwoord in" op de andere weer "Voer je wachtwoord in". Dat werkt verwarrend.
SimonV
9 jaar geleden
Dat kan dus, het is bijna hetzelfde :
"Vul je wachtwoord in" = "Voer je wachtwoord in" + op de opengelaten plaats.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
intoetsen, intikken, intypen zijn er ook nog.

Andere antwoorden (1)

Tussen beide woorden is een (klein) betekenisverschil.
Op een computer kun je beide doen.
Heel letterlijk genomen zou je bij "invullen" alleen iets typen en er vervolgens niets meer mee doen. Maar zo wordt het meestal niet geinterpreteerd.
Bij "invoeren" typ je iets in en daarna zorg je dat het behouden blijft "in" in de computer.

Invullen kun je op papier ook doen.
Invoeren niet.

Invoeren en invullen doe je overigens niet op een blanco scherm of blad, maar bijvoorbeeld in een vakje of op een lijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weer een van die mysterieuze minpunten die hier rondwaren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die had ik nog niet eens gezien. Als er minpunten gegeven worden, vind ik het wel prettig als er ook een onderbouwing bij gegeven wordt.