Voor de tweede keer zie ik nu in een vraag de term 'deftig', en daar wordt geen 'chique' mee bedoeld. Welke betekenis heeft het wel?

Is het jongerentaal, of is het een Vlaams woord?

Toegevoegd na 4 uur:
En dan zou ik ook graag weten hoe het Vlaams aan die betekenis gekomen is. Wat is daar de etymologie van?

Toegevoegd na 6 uur:
Een leuk artikel gevonden over het betekenisverschil tussen het Nederlandse en het Vlaamse 'deftig': zie http://www.vrt.be/taal/deftige-friet

Toegevoegd na 6 dagen:
De duidelijkste uitleg van de betekenis van het woord zoals dat in België gebruikt wordt, maar helaas geen oorsprong daarvan, staat bij punt 6 van http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M013261&lemma=deftig :
"Voor zijn taak of bestemming berekend; degelijk; deugdelijk; geschikt".

Amadea
10 jaar geleden
in: Taal
4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke vraag? Dan krijgen wij de context er ook bij.
Ivana
10 jaar geleden
Het woord "deftig" is misschien verouderd, maar is een gewoon Nederlands woord en heeft dezelfde betekenis als chique.
Poet
10 jaar geleden
Waar een vlaming "deftig" zegt, zegt een Nederlander "normaal" volgens mij
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik denk dat Amadea het Vlaamse woordgebruik is tegengekomen. Ik moet bekennen dat ik niet weet wat een Vlaming met 'deftig' bedoelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap eigenlijk niet dat van Dale het woord niet kent, Vlaams is net zo goed Nederlands als wat wij kennen. Betekenis ' deftig ' Je hebt gezocht op het woord: deftig. def·tig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1van aanzienlijke maatschappelijke stand2op een statige manier; plechtstatig, stijf-gewichtig
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat zijn de betekenissen die ik ken: de Nederlandse betekenissen. Nu de Vlaamse nog...

Antwoorden (2)

Deftig kan ook degelijk, geschikt betekenen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vraag heeft betrekking op de vraag: "Kan iemand me helpen met wt tips voor een game journalist?"
SimonV
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Ah, het is dus inderdaad Vlaams. Dus de vraagsteller van http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/internet/sociale-media/helpen-wt-tips-game-journalist.458919 komt uit België.
Amadea
10 jaar geleden
Om die informatie aan je antwoord toe te voegen is denk ik niet handig, want het is de vraag of die vraag de moderatie overleeft...
Voor zover ik weet is "deftig"niet vlaams.
Ik ken het al vanaf mijn jeugd, vlak na WOII, in een boerendorp in West Friesland (Noord Holland).
Terwijl voor mij "chic" uitsluitend een maniet vaan kleden is, is deftig méér. Het is ook een stijl van bewegen, rechtop, neus wat omhoog (met lorgnet of monocle), en ook wat neerbuigend naar de gewone man. Misschien een beetje "Haegs", en statig.
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Het woord deftig waar ik naar vraag is echter Vlaams, en betekent iets heel anders dan het Nederlandse woord. Zie eerste antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je meteen de vraag had neergezet was dat een stuk duidelijker geweest voor iedereen Amadea. Hoe moet je nu zonder de context begrijpen wat er met het woord deftig zou worden bedoeld. Dat de antwoordgever hiervoor het heeft neergezet zie je snel over het hoofd.
Amadea
10 jaar geleden
De minduim is niet van mij afkomstig. Maar er is toch wel iets mis met je leesvermogen als je het eerste antwoord niet ziet terwijl het er al 6 uur staat....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ken het woord deftig niet als Nederlands woord. Vlamingen gebruiken het wel veelvuldig. Normaal gezien wordt dat vertaald als netjes.