Een beeldspraak is een stijl figuur, maar niet alle stijlfiguren zijn een beeldspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stijlfiguren gebruik je om indruk te maken op een luisteraar of lezer.
Het zijn middelen om dat wat je wilt zeggen, treffender of sterker uit te drukken.

Onder "stijlfiguren" veel meer:
1. Inversie
2. Tautologie
3. Pleonasme
4. Hyperbool
5. Enumeratie
6. Antithese
7. Paradox
8. Eufemisme
9. Understatement
10. Litotes
11. Retorische vraag
12. Climax en anticlimax
13. Paralellisme
15. Prolepsis
16. Ironie, sarcasme, cynisme

Beeldspraak is: "naamsoverdracht (of figuurlijk taalgebruik) om een speciale reden."

Onder "beeldspraak" vallen de volgenden:
1. Vergelijking met als (polysyndetische vergelijking)
2. Vergelijking zonder als (asyndetische vergelijking)
3. Metafoor
4. Personificatie
5. Metonymia

Om overal uitleg en een voorbeeld bij te geven heb ik veel ste weinig tekens.. Zie 1e bron voor uitgebreide uitleg.
beeldspraak

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, ik heb de volgorde gewijzigd, vandaar opeens "veel meer". Wat ik bedoelde is, onder "beeldspraak" vallen de 5 bovenstaanden, en onder "stijlfiguren" veel meer zoals je ziet.