Is het aanmelden van een werknemer bij een pensioenbedrijf verplicht?

Ik werk sinds juli bij een bedrijf in Amsterdam. Tijdens het sollicitatiegesprek heb ik gevraagd of ze waren aangesloten bij een pensioenbedrijf en daar werd bevestigend op geantwoord. Nu heb ik ondertussen gemerkt (ik heb gekeken naar mijn loonstrook) dat ze me niet hebben aangemeld bij dat pensioenbedrijf. Waarschijnlijk om geld te besparen. Ik heb een mail hierover naar de directeur gestuurd, maar hij heeft hier niet op geantwoord. Ik heb vervolgens met het pensioenbedrijf gebeld en die hebben bevestigd dat ik niet ben aangemeld. Ze zeiden ook dat een aanmelding de normale gang van zaken is. Klopt dat? En wat kan ik verder ondernemen in dit geval? Ik heb overigens een jaarcontract.

5 jaar geleden
2.3K
pete1000
5 jaar geleden
Het is een klein bedrijf, zonder cao. En er is een externe salarisadministratie. Ik heb daar nog nooit contact mee gehad.

Het beste antwoord

In BW 7:665 van het Burgerlijk Wetboek staat:
"1.
De werkgever is verplicht aan de werknemer een schriftelijke of elektronische opgave te verstrekken met ten minste de volgende gegevens:
a. (...) enz.

j. of de werknemer gaat deelnemen aan een pensioenregeling;"

Hij moet je dus schriftelijk laten weten of hij je een pensioenregeling aanbiedt. Dat is namelijk niet verplicht behalve wanneer er sprake is van een collectief bedrijfstakpensioenfonds (valt 3/4 deel van de Nederlandse werknemers onder). Of wanneer dit in de CAO staat.
Als een pensioenregeling wordt aangeboden mag geen onderscheid gemaakt worden tussen medewerkers met een jaarcontract of medewerkers met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Misschien kun je het beste eerst in je arbeidsovereenkomst of CAO kijken of een pensioenregeling van toepassing is. Daar zou het in moeten staan. Je zou mogen aannemen dat het zo is op basis van die mondelinge informatie maar het is een van de dingen die op echt of digitaal papier moet staan.
In het gunstigste geval is de HR-afdeling wat laat met aanmelden bij het pensioenfonds en trekt zich dat vanzelf recht de komende maand. Niettemin kan het geen kwaad om nu al navraag te gaan doen bij die collega's.
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet of er een afdeling personeelszaken is of anders de salarisadministratie. Daar moet je dan even langs gaan en vragen hoe het zit met je aanmelding. In je Cao moet overigens ook staan dat er een pensioenregeling is en dan is het ook verplicht.