Houd je van meerdere pensioenen minder over dan van één groter pensioen?

Iemand die vorig jaar met pensioen is gegaan, waarschuwde mij voor een gevolg van het hebben van meerdere pensioenverstrekkers.

Zij heeft nu AOW, en daarnaast twee pensioenen, met bruto maandbedragen x voor het ene, en y voor het andere pensioen. Volgens haar houdt ze daarvan netto *minder* over dan wanneer ze AOW en één pensioen met een bruto maandbedrag van x+y zou hebben gehad. Dit zou gelden ná verrekening met de Belastingdienst.

Klopt het wat ze zegt? Zo ja, hoe komt dat?

6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Als je meerdere kleinere pensioenen hebt, heb je meer flexibiliteit om je inkomen aan te passen aan veranderende omstandigheden. Een groter pensioen kan echter meer zekerheid bieden. Wees je ervan bewust dat je bij meerdere pensioenen meer administratieve verplichtingen hebt.
Bronnen:
een maand geleden