Volgens mij loonstrook spaar ik niet voor pensioen. Wat nu?

Op mijn loonstrook wordt geen pensioen ingehouden. Mijn werkgever geeft aan dat we momenteel nergens bij aangesloten zijn (ik werk hier net een maand). Klopt het dat ik in dat geval alleen AOW opbouw? Wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (3)

Ja dat klopt, uw werkgever is niet verplicht een pensioen voor u af te sluiten.
http://www.pensioenkijker.nl/home/voor-de-werkgever/invoeren-pensioenregeling

U kunt het beste(als u later een hoger pensioen wilt ontvangen)zelf een pensioen afsluiten.
http://www.intermediair.nl/carriere/salaris/pensioen/zelf-sparen-voor-pensioen-hoe-werkt-dat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook als de werkgever het pensioen geheel voor zijn rekening neemt (premievrij pensioen) zie je geen inhouding maar in dat geval zal het zeker in de personeelsadvertentie hebben gestaan.
Overigens: AOW bouw je niet op. De AOW is een omslagstelsel waarbij je betaalt voor de mensen die nu AOW ontvangen. Hopelijk is de regeling niet afgeschaft tegen de tijd dat wij ervan mogen genieten.
10 jaar geleden
Vraag na bij uw vakbond of uw werkgever onder een Collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) valt en een pensioenregeling.
Zo niet dan is er geen externe verplichting. Wel kan het zijn dat er een bedrijfsregeling is.
Zo ja dan bent u wellicht te jong om voor de verplichte deelname aan de pensioenregeling in aanmerking te komen.