is het goed om een pensioen samen te voegen ?

ik wil een pensioen van een vorige en huidige werkgever samenvoegen, is dit verstandig ? volgens de brief wordt hetzelfde profiel overgenomen.
Bij vorige werkgever was ik 4 jaar, ben nu pas begonnen bij een nieuwe werkgever.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (3)

Als je een heel klein pensioen hebt uit je vorige baan, dan is het bijna altijd verstandig om waardeoverdracht te doen. Dat is ook het geval als je nieuwe pensioenregeling een eindloonregeling is. Vraag bij je nieuwe pensioenuitvoerder om de opgave. Kijk of de hoogte van het partnerpensioen verandert en hoe je nieuwe pensioenregeling eruit ziet. Zie verder de tips op Pensieonkijker bij waardeoverdracht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Goede informatie van pensioenkijker.nl
De keuze om wel of niet over te dragen is een lastige keuze, het kan gaan over veel geld en er zijn weinig adviseurs die hierin goed kunnen adviseren. Een belangrijk aspect voor het maken van een goede keuze zijn de toekomstige indexaties. Staat het oude en staat het nieuwe pensioenfonds er goed voor of juist niet. Huidige indexaties zijn echter geen garantie voor de toekomst.

Op internet is informatie te vinden over de voor- en nadelen van pensioenoverdracht. Maar elk geval moet apart worden bekeken. Hierbij moeten de pensioenreglementen van de oude en nieuwe verzekeraar naast elkaar worden gelegd. Deskundig financieel advies zal geld kosten. En dan maar hopen dat de deskundige het goede advies geeft.

Eén van de praktische voordelen van waardeoverdracht is dat al uw opgebouwde pensioenaanspraken in één pensioenregeling zijn ondergebracht. U heeft dan een duidelijk overzicht van het door u opgebouwde pensioen. Maar dit overzicht is tegenwoordig ook te krijgen door in te loggen op mijnpensioenoverzicht.nl

De beruchte pensioenbreuk die vroeger speelde geldt eigenlijk alleen voor de eindloonregeling. Deze regeling komt weinig meer voor (1% van totaal). Bij een middelloonregeling of beschikbare premieregeling is er geen sprake van pensioenbreuk. En kan de oude pensioenregeling dus blijven bestaan naast de nieuwe.

Een waardeoverdracht kan van belang zijn als er extra dienstjaren ten behoeve van het nabestaandenpensioen ingekocht moeten worden.

Waardeoverdracht kan nadelig zijn indien er sprake is van overdracht van een opbouwregeling voor het partnerpensioen bij overlijden voor de pensioendatum naar een regeling waarin het partnerpensioen bij overlijden voor de pensioendatum alleen op risicobasis is verzekerd. Als de deelnemer na waardeoverdracht uit dienst treedt en daarna overlijdt, wordt er geen partnerpensioen aan de achterblijvende partner uitgekeerd.

Dit zijn maar 2 punten waarbij juist wel of juist niet voor pensioenoverdracht gekozen kan worden. Zo zijn er natuurlijk meer punten pro of contra. Voor de werkgever kunnen er aanzienlijke (rente)risico's zijn bij overdracht. Maar dat is verder niet uw zaak.
10 jaar geleden
Ja, het is bijna altijd verstandig (zie hierboven). Maar let op: je hebt maar beperkt de tijd om waardeoverdracht aan te vragen. Regel het dus op tijd.