Mag een pensioenvoorziening afgenomen worden na een persoonlijk faillissement?

Het lijkt erop dat de Rechter Commissaris mijn pensioenvoorziening wil afnemen, ten goede van de boedel. Als zelfstandige kan je niet op dezelfde wijze pensioen opbouwen zoals een werknemer dit doet.
Met een lijfrentepolis welke uitkeert wanneer ik mijn pensioengerechtigde leeftijd heb bereikt, wil ik verzekerd zijn van pensioen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Is het afnemen van een dergelijke pensioenvoorziening laakbaar dan wel onevenredig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben je verschoonbaar verklaard in het persoonlijk faillissement? Deze info is nodig om juist te kunnen antwoorden.

Antwoorden (2)

Een lijfrente polis of bancaire lijfrente voor een IB ondernemer is een onvoorwaardelijke geblokkeerde toezegging tot aan expiratiedatum die buiten het Box 3 vermogen valt en is beschermd tegen faillissement. Deze kan dus niet worden afgenomen.

Een nog niet-afgestorte fiscale oudedagsreserve (FOR) daarentegen is niet beschermd tegen faillissement: het is immers geen onvoorwaardelijke toezegging maar "slechts" een reservering daarvoor die op ieder moment weer kan vrijvallen ten gunste van de winst (of verplichte vrijval bij niet voldoen aan urencriterium of te laag ondernemersvermogen)

Ondernemers met een BV (DGA's) vallen buiten de PensioenWet. Hoewel een pensioenvoorziening in eigen beheer (intern of extern eigen beheer) een onvoorwaardelijke toezegging is, is deze niet altijd beschermd tegen faillissement; extern verzekerd pensioen (ondergebracht bij een pensioenverzekeraar) doorgaans wel, want dit kan niet worden afgekocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een rechter commissaris is geen kleine jongen. Behalve in het strafrechtproces heeft de rechter-commissaris ook een belangrijke taak in faillissementen. De rechter-commissaris houdt in de eerste plaats toezicht op de curator, maar de rechter-commissaris heeft ook de bevoegdheid om machtigingen te verlenen.

Er zijn afgelopen decennium talloze tevergeefse pogingen ondernomen om de faillissementswet uit 1893 te moderniseren. Hiervoor is onder meer een staatscommissie insolventierecht in het leven geroepen. De commissieleden hebben o.a. geadviseerd het functioneren van bewindvoerders, curatoren en rechters-commissarissen te moderniseren. Tot nog toe is er niets met deze adviezen gedaan.

Hoewel het een moeizaam proces zal zijn om in te gaan tegen de maatregelen van de rechter-commissaris, is dat wel mogelijk. U kunt als u het niet eens bent met de beslissing van de rechter-commissaris waarbij machtiging, toestemming en goedkeuring aan de curator is verleend (dit wordt in juridische termen een beschikking genoemd) in hoger beroep komen bij de rechtbank. Maar let op: de termijn waarin dit hoger beroep dient te worden ingesteld is kort: 5 dagen na het nemen van de beschikking door de rechter-commissaris (artikel 67 van de Faillissementswet). Tegen een aantal beslissingen is geen hoger beroep mogelijk. Het is voor u aan te raden om zo spoedig mogelijk een advocaat in te schakelen met kennis van faillissementen.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechter-commissaris