Waarom bouw ik geen pensioen op?

Hallo,
Ik ben 17 jaar en werk aankomend oktober 2 jaar in de detailshandel als schoenenverkoopster bijbaan (3 uur contract). Nu keek ik op de site van mijnpensioenoverzicht.nl en daar staat vermeld:

U bent als verzekerde bekend bij de Sociale Verzekeringsbank.

U bouwt volgens onze gegevens bij geen enkele pensioenuitvoerder pensioen op.

Hoe kan dit? Iedereen bouwt toch pensioen op?

Toegevoegd na 29 seconden:
Er staat wel dat de gegevens van 31 december 2010 zijn. Ik werkte toen al wel 2 maand. Ik weet niet of dit invloed heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Er is een wettelijke minimumleeftijd van 21 jaar. In veel pensioenregelingen kun je echter ook al eerder deelnemen. Dat moet je bij je werkgever navragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik dacht dat er pas vanaf je 22e pensioenpremie word ingehouden, dus na je 21e verjaardag.

Andere antwoorden (3)

Je bouwt geen pension op als jouw werkgever niet is aangesloten bij een pensioenfonds.

Een werkgever is wettelijk niet verplicht om een pensioenregeling voor zijn werknemers te hebben.
Als werknemer kunt je er dus niet zonder meer van uitgaan dat je via je werk een pensioen opbouwt.
Of dat gebeurt, kun je het beste navragen bij uw werkgever.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het is mogelijk dat voor een bedrijfstak een verplichte bedrijfstakpensioenregeling geldt. In dat geval moet de werkgever de werknemer deze pensioenregeling aanbieden.

https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/meer_weten/arbeidsrecht/pensioen

Het blijkt dat voor de bedrijfstak detailhandel wel een wettelijke verplichting geldt.
Ga daar dus inderdaad naar vragen.
En als men zegt dat je te jong bent: ook dat is niet geldig.
Vroeger werd - vooral voor vrouwen - geen pensioen opgebouwd tot je 25ste. Tegenwoordig mag dat niet meer, iemand uitsluiten omdat ie te jong is.

http://www.pensioendetailhandel.nl/ik_ben_werkgever/De_pensioenregeling/Verplichtstelling/Default.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je werkgever is waarschijnlijk nog niet verplicht om premie te betalen (of in te houden).
Het staat je zelf natuurlijk vrij om pensioenopbouw te starten.
(Verdiep je wel even in de economische ontwikkelingen van de laatste jaren... de meeste pensioenfondsen hebben zeer slechte rendementen gescoord en misschien ben je wel beter af met een gewone geblokkeerde spaarrekening: daar gaan in geval geen kosten voor de bonussen van BMW leasende pensioenadviseurs af.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ik neem aan dat de geblokkeerde spaarrekening wel geld uitkeert aan bv je kinderen mocht je zelf al jong overlijden. Dit in tegenstelling tot een pensioenfonds die alleen aan partners uitbetaald.
Zeker bij bijbanen op jongere leeftijd is pensioenopbouw niet gebruikelijk. Eigenlijk moet je bij elk werk dat je doet informeren naar of en hoe er gewerkt wordt aan pensioensopbouw. Als je via een uitzendbureau tijdelijk werk doet, wil het sporadisch nog wel eens voorkomen dat er sprake is van pensioensopbouw. Dat is echter dermate weinig dat het verwaarloosbaar is.

Je ziet overigens steeds meer de tendens om zelf voor je pensioen te sparen. Je kunt er zelfs speciale rekeningen voor openen, die pas beschikbaar komen op je pensioengerechtigde leeftijd. Als je verzekerd wilt zijn van een royaal pensioen, is het geen gek idee om nu al geld daarin te investeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rede dat jij geen pensioen opbouwt:
- je leefttijd, normaal bouw je pas pensioen op vanaf 21 jaar
- je inkomsten zijn te laag. Pensioen is een aanvulling op je AOW. De AOW plus pensioen zou bij volledige opbouw ca 70% zijn van je salaris. Als je minder verdient dan de franchise dan is de AOW alleen al 70% van je salaris en bouw je geen pensioen op. Je bouwt alleen pensioen op over het salaris minus franchise.

Toegevoegd na 4 minuten:
Naruurlijk pensioen opbouw via de werkgever. Je bent zelf vrij om ook zelf te sparen voor je oude "dag".