als je gehuwd bent en er staat in het contract/cao van je partner dat hij ook getekend heeft voor partner pensioen.

als je ongehuwd bent gelden de zelfde regels als dit opgenomen staat in een samenlevingscontract.

let wel op wat voor partnerpensioen regeling het is, je hebt namelijk 2 soorten. een risico partner verzekering waarbij na het overlijden van je partner jij geen recht meer hebt op het pensioen. je hebt wel recht op pensioen na het overlijden van je partner als het een opbouwende partner overeenkomst was.

Toegevoegd na 9 minuten:
een werkgever is niet verplicht deze pensioensregeling toe te passen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt recht op een partnerpensioen als de werkgever een regeling heeft en je partner er voor gekozen heeft een deel van het pensioen hiervoor te reserveren. Als dat het geval is dan heb je na zijn overlijden recht op een partnerpensioen.
11 jaar geleden
Het partner pensioen gaat in al je partner met pensioen gaat, ook al ben jij al eerder met pensioen.

Hoe hoog dit is hangt af van het pensioen systeem van je partner, je partner kan meestal ook kiezen om ouderdomspensioen voor meer partner pensioen in te ruilen (of anders om). Dat kan belastingtechnisch soms gunstig zijn of als de levensverwachting van een van beide veel korter wordt geschat. Dit staat in het pensioenreglement bij uitruil mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een partnerpensioen is een pensioen wat je partner krijgt als jij komt te overlijden.

(Voor het gemak ga ik voor de rest van mijn verhaaltje uit van de tweede pensioenpijler, dat zijn de pensioenen die je via je werkgever opbouwt (en dat is wat in het dagelijkse taalgebruik meestel met pensioen wordt bedoelt).

De mogelijkheid van partnerpensioen moet dan wel in je pensioenregeling zijn opgenomen en soms moet je daar expliciet voor kiezen (waardoor je dan vaak een lager ouderdomspensioen zal bereiken).

Bij een partnerpensioen op opbouwbasis zullen er ook partnerpensioenrechten zijn als je niet meer bij de betreffende werkgever werkt en premievrije partnerpensioenrechten hebt “opgebouwd”.

Bij een partnerpensioen op risicobasis bouw je geen rechten op, dus zal er alleen een uitkering zijn als je tijdens je dienstverband overlijdt. De premie van deze vorm van partnerpensioen is natuurlijk veel lager als die van de vorige vorm.

Ook kan je (meestal op de pensioendatum) ouderdomspensioen uitruilen naar partnerpensioen en in het geval van opgebouwde partnerpensioenrechten ook andersom. Uitruilen wil zeggen dat je de rechten van een pensioensoort omzet in de rechten van een andere pensioensoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je recht hebt op partnerpensioen staat in de pensioenregeling van je partner.
Je hebt daar recht op als je getrouwd bent of een geregistreerd partner hebt.

Tegenwoordig kan je partnerpensioen inruilen tegen ouderdomspensioen. Bijvoorbeeld als je partner een eigen pensioen heeft opgebouwd en geen behoefte heeft aan het partnerpensioen. Je kunt dan afstand doen van het partnerpensioen en krijgt daar een hoger ouderdomspensioen voor in de plaats.

Let wel op, want als je dat doet, komt het nabestaandenpensioen te vervallen. Je moet daar als partner voor meetekenen. Voor samenwoners gelden vaak extra eisen, bijvoorbeeld dat je een half jaar moet hebben samengewoond en een samenlevingscontract moet hebben opgemaakt bij de notaris.