Opgebouwd pensioen afkopen?

Hallo ik werk al 30 jaar bij de overheid en heb pensioen opgebouwd. Kan ik in 1 keer dat bedrag opvragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

Ja volgens mij kan dit wel worden afgekocht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik mijn pensioen afkopen?
Normaal mag een opgebouwd pensioen alleen afgekocht worden als het afkoopbedrag gebruikt wordt voor inkoop van pensioenrechten in een ander pensioenfonds. Indien echter het pensioenrecht op
1 januari van enig jaar minder bedraagt dan een in de Pensioenwet (PW) genoemd minimumbedrag (voor 2008 € 33,87 bruto per maand) dan kan het pensioenbedrag vervangen worden door een afkoopsom. Deze afkoop kan ook plaatsvinden voor de ingangsdatum van het pensioen en is niet verplicht.
bron

Toegevoegd na 1 uur:
Voor de duidelijkheid een pensioen dat in 30 jaar is opgebouwd is dus niet afkoopbaar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inkoop in, of liever overdracht aan, een ander pensioenfonds is geen afkoop.
ronron1212
13 jaar geleden
Omdat als je de bron goed lees afkoop niet mogelijk is
Als je al 30 jaar bij de overheid werkt, dan zul je een flinke pensioenpot hebben opgebouwd, en de kans dat je dat kunt afkopen lijkt mij nihil.

Heel kleine pensioenen kunnen worden afgekocht, en dat wordt zelfs gestimuleerd door de pensioenfondsen. Maar je moet dan denken aan bedragen van ongeveer 500 Euro en minder op jaarbasis. Het lijkt mij dat je pensioen veel hoger zal liggen, na 30 jaar pensioenopbouw.

Als je het precies wilt weten, neem dan even contact op met het ABP in Heerlen. (ik neem aan dat je daar je pensioen hebt opgebouwd als ambtenaar) Daar weten ze er alles van. Alle adresgegevens, email, en tel. nummers staan op je pensioenoverzicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opvragen wel, krijgen uiteraard, mede op grond van de wet, niet.
Uitzondering is een heel klein pensioen en emigratie en dan nog afhankelijk of het een overheids- of een particulier pensioen betreft en afhankelijk naar welk land je emigreert.
Redenen:
a. Je hebt belastingaftrek gekregen voor de ingehouden/afgedragen/betaalde pensioenpremies en onze fiscus wil zijn aandeel
b. ter bescherming van jezelf en de gemeenschap (maatschappij).
- . Als je het nu opmaakt kun je daarna t. t.l.v. de gemeenschap komen en dat is niet de bedoeling.
- . Als jij nog kort zou hebben te leven, wordt er veel meer aan jou betaald en ben jij veel duurder dan de bedoeling is.
Dat is een grote aderlating voor het pensioenfonds en daardoor ook voor de andere deelnemers van het pf.
-. Als jouw nabestaanden (partner en/of wezen) na jouw overlijden om nabestaandenpensioen zouden vragen, dan is jouw pensioen op.
NB Bij afkoop (dat kan bij sommige lijfrentepolissen) betaal je al gauw 52 % belasting en dat is niet voordelig.