Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Opgebouwd pensioen afkopen?

Hallo ik werk al 30 jaar bij de overheid en heb pensioen opgebouwd. Kan ik in 1 keer dat bedrag opvragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Ja volgens mij kan dit wel worden afgekocht
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik mijn pensioen afkopen?
Normaal mag een opgebouwd pensioen alleen afgekocht worden als het afkoopbedrag gebruikt wordt voor inkoop van pensioenrechten in een ander pensioenfonds. Indien echter het pensioenrecht op
1 januari van enig jaar minder bedraagt dan een in de Pensioenwet (PW) genoemd minimumbedrag (voor 2008 € 33,87 bruto per maand) dan kan het pensioenbedrag vervangen worden door een afkoopsom. Deze afkoop kan ook plaatsvinden voor de ingangsdatum van het pensioen en is niet verplicht.
bron

Toegevoegd na 1 uur:
Voor de duidelijkheid een pensioen dat in 30 jaar is opgebouwd is dus niet afkoopbaar
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inkoop in, of liever overdracht aan, een ander pensioenfonds is geen afkoop.
ronron1212
13 jaar geleden
Omdat als je de bron goed lees afkoop niet mogelijk is
Als je al 30 jaar bij de overheid werkt, dan zul je een flinke pensioenpot hebben opgebouwd, en de kans dat je dat kunt afkopen lijkt mij nihil.

Heel kleine pensioenen kunnen worden afgekocht, en dat wordt zelfs gestimuleerd door de pensioenfondsen. Maar je moet dan denken aan bedragen van ongeveer 500 Euro en minder op jaarbasis. Het lijkt mij dat je pensioen veel hoger zal liggen, na 30 jaar pensioenopbouw.

Als je het precies wilt weten, neem dan even contact op met het ABP in Heerlen. (ik neem aan dat je daar je pensioen hebt opgebouwd als ambtenaar) Daar weten ze er alles van. Alle adresgegevens, email, en tel. nummers staan op je pensioenoverzicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden