Kun je, na gezakt te zijn op gymnasium 4, na je havo diploma behaald te hebben, je gymnasium studie weder oppakken?

Ik ben in gym 3 blijven zitten, heb daarna gym 3 opnieuw gedaan en ging over naar gym 4, waar ik weer bleef zitten en dus was gezakt en naar havo moest. Ik heb havo 4 met gemak gehaald en ik zit nu in 5 havo. Ik zet me ervoor in om met achten en negens te slagen. Kan ik met zo een cum laude diploma het gymnasium weer inkomen door in te stromen bij de vierde of vijfde klas?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Antoni
6 jaar geleden
Misschien kan een mentor of leerlingenbegeleider op je school je hierover informeren. Ik vermoed dat het wel mogelijk is, al zal er wel een aanzienlijk leeftijdsverschil zijn met de andere leerlingen van de nieuwe klas. Wettelijk gezien lijken mij er geen bezwaren te zijn. Over het algemeen is de overheid erop gericht iedereen een zo hoog mogelijke opleiding te bieden, op basis van zijn of haar talent(en). Als het niet kan op je huidige school, misschien wel op een andere. Neem initiatief en informeer op je school naar de mogelijkheden, zo raad ik je aan. Kan men je daar niet volledig informeren, zoek dan buiten de school naar meer informatie. Mogelijk kan het ministerie van onderwijs je daarbij helpen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet niet welke richting je wil gaan, maar al je naar de universiteit wil, kun je beter naar HBO en dan na je propedeuse naar de universiteit.

Antwoorden (1)

Nee, je kunt niet alsnog naar het gymnasium, dat moet je ononderbroken vanaf het begin (meestal 2e klas, soms brugklas) volgen. Opstromen naar het atheneum is waarschijnlijk wel een optie, deels afhankelijk van je huidige pakket (atheneum eist twee vreemde talen; havo maar één).
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Informatief! Plus.