Mag ik een jaar werken zonder startkwalificatie?

Ik ben 18+ jaar en heb een vmbo-kader diploma maar ik weet dus niet precies welke mbo opleiding ik wil volgen. Nou zou ik graag een jaartje gaan werken zodat ik nog even de tijd heb om na te denken over mijn opleiding. nou word er door school gezegd dat dat niet mag omdat ik nog geen startkwalificatie heb. op internet kan ik hierover geen duidelijkheid vinden.
weet iemand hoe dit in elkaar zit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het hangt ook af van de gemeente waar je in woont. Sommige gemeenten stellen strengere eisen en verwachten wel dat jongeren onder de 23 onderwijs volgen als ze nog geen startkwalificatie hebben. Maar of ze dat echt kunnen afdwingen weet ik niet.

Antwoorden (1)

De school heeft het mis.

Op deze website https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vsv/vraag-en-antwoord/waarom-moet-ik-een-startkwalificatie-hebben staat:

"Leerlingen tussen de 18 en 23 jaar zijn niet meer verplicht om een startkwalificatie te halen of naar school te gaan. Toch vergroot een diploma de kansen op de arbeidsmarkt. Daarom werken scholen en gemeenten samen met RMC-regio’s. Een RMC-medewerker helpt bij het terugkeren naar een passende opleiding, of naar een combinatie van school en werk. Of bij het vinden van andere hulp of zorg."

Je mag dus, nu je 18+ bent, een jaar (of langer) werken zonder startkwalificatie. Het enige probleem is echter dat er zonder startkwalificatie minder kans voor jou is op het vinden van duurzaam geschoold werk.

Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Startkwalificatie staat daarover:

"Een startkwalificatie is in de ogen van de Nederlandse overheid het minimale onderwijsniveau dat nodig is om serieus kans te maken op duurzaam geschoold werk in Nederland. Jongeren tot 23 jaar, zonder een afgeronde opleiding die geldt als startkwalificatie, worden als voortijdig schoolverlater gekenmerkt. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft als doelstelling de schoolverlaters zonder startkwalificatie terug te krijgen in de schoolbanken om (jeugd)werkloosheid tegen te gaan."

Als jij geschikt werk voor jouzelf vindt waarmee jij zelf volledig in jouw levensonderhoud kan voorzien, dan is er niets aan de hand. De overheid wil graag dat je hier dus ook langere tijd in slaagt. Lukt dit niet, en ben je nog geen 23 jaar oud, dan zal men ervoor zorgen dat je weer een opleiding gaat volgen zodat je meer kans maakt op een goede baan.

Waar het dus vooral om draait, is of jij een geschikte baan vindt (voor langere tijd). Dat mogen overigens ook verschillende (opeenvolgende) banen zijn.

Dat de school wil dat je meteen begint aan een MBO-opleiding is ook wel voor te stellen. Dan verlies je het schoolritme niet. Hoe dat over een jaar is, is nog maar af te wachten.

Toegevoegd na 1 uur:
Je staat dus in je recht als je een jaar gaat werken, maar de overheid en de school willen graag dat je je kansen (eerst) vergroot door een extra opleiding te volgen. Ook op langere termijn verwacht men dat dat voor iedereen voordeliger zal zijn, dus zowel voor jou als voor de maatschappij.

Toegevoegd na 1 uur:
Waarschijnlijk zal je jouw keus dus steeds weer moeten verdedigen, mogelijk ook ver in de toekomst.

Ik wens je sterkte bij het maken van je keus!
Antoni
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Plus.
Het zal je overigens een worst wezen wat de overheid allemaal zit te willen, zolang je geen steun van de overheid trekt.
Verder kun je op elk moment in je leven om het even welk baantje aannemen, her-, bij- of omscholen. Er zijn betrekkelijk weinig mensen die tijdens hun hele leven hetzelfde baantje bij dezelfde werkgever hebben.