Wanneer slaag ik nou en wanneer niet? (VWO)

Ik snap de slagingseisen niet. Ik heb op internet op examenblad en rijksoverheid al gekeken, maar ik heb toch een vraag.

Op internet staat als enige regel voor de CE's, de 5,5-regel

Betekent dit dus dat als ik een 3 haal voor zowel wiskunde, Nederlands en Engels (de kernvakken) op mijn CE, dat ik nog steeds slaag? (mits ik natuurlijk een 5,5 haal op mijn gemmiddelde CE). Mijn Eindcijfers zijn dan namelijk voor alle 3 de vakken nog een 6.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
6 jaar geleden
Vraag je mentor op school
ronron1212
6 jaar geleden
http://www.laks.nl/vragen/eindexamens/wanneer-ben-ik-geslaagd-voor-mijn-eindexamen-havo-of-vwo
Antoni
6 jaar geleden
@4pokes500, ik weet niet wat je van plan bent, maar je schiet er niets mee op als je maar net slaagt. Je kan beter proberen om zo hoog mogelijk cijfers te halen dan zo laag mogelijke. Wat als je opzet niet lukt en je zakt terwijl je de examens wel had kunnen halen als je je gewoon behoorlijk had ingezet? Ook voor een latere carrière en met name bij sollicitatiegesprekken kunnen de behaalde cijfers van belang zijn. Hogere cijfers maken altijd een betere indruk en bieden vaak meer en betere kansen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@antoni ja dat snap ik natuurlijk. Ik sta voor al mijn SE's minstens boven de 7,2. Maar ik maak mij zorgen aangezien ik voor mijn oefenexamens niet echt hoog scoor

Antwoorden (1)

Nee, dan slaag je niet. Er zijn meer eisen.

Een van die eisen is dat in het blokje vakken Nederlands, Engels en Wiskunde maximaal 1 eindcijfer 5 mag voorkomen.

Het eindcijfer is het gemiddelde van het schoolexamencijfer en het cijfer voor het centrale schriftelijke eindexamen.

Als je een 3 zou halen voor je centrale eindexamen wiskunde, dan heb je een 7 nodig als eindcijfer van het schoolexamen om op een 5 uit te komen. Zou je ook een 3 halen voor het centrale eindexamen Nederlands, dan heb je een 8 nodig als eindcijfer van het schoolexamen Nederlands en hetzelfde geldt voor Engels. In dit groepje kernvakken mag namelijk maar maximaal 1 5 voorkomen.

Ook voor de rekentoets moet je als VWO’ er minstens een 5 hebben gehaald, om te kunnen slagen. Die toets staat in de slaag-zakregeling gelijk aan een kernvak. Anders gezegd: als je een 5 hebt voor de rekentoets, zul je voor elk van de vakken Nederlands, Wiskunde en Engels minstens een 6 als eindcijfer ((schoolexamencijfer + centraal eindexamencijfer) /2) moeten hebben om te kunnen slagen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het hele 'slaag-zakpad' staat in de bron.
Computoon