kan je schoolgeld terugvragen?

Ik zat van september tot december op een school en heb 500 voor een jaar betaald maar moest verhuizen naar belgie dus ging toen naar een andere school en heb hier ook 400 euro voor school betaald voor een hele jaar en zat hier niet eens 2 maanden op. Wat blijkt is dat ik door priveredenen weer terug moet naar mijn oude school. dus mijn vraag is: moet ik weer 500 euro betalen en krijg ik nog een deel van de 400 euro van die school waar ik niet eens 2 maanden op zat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Als je in hetzelfde schooljaar instroomt waar je al een jaar voor hebt betaald niet. Of je geld kunt terugvragen in België weet ik niet. In Nederland kun je wel een deel van het schoolgeld terugkrijgen als je met de opleiding stopt. Ik zou het gaan navragen bij je school in België. Zij weten van alle regelingen af.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In België is het verplichte onderwijs, zoals het lager en secundair onderwijs gratis, er zijn wel verschillende kosten die betaald moeten worden door de ouders. De scholen moeten zorgen dat deze kosten beperkt blijven. Er geldt kostenbeheersing.

Voor de hogere studies in de Vlaamse Gemeenschap wordt inschrijvingsgeld gevraagd.
Het bedrag van het inschrijvingsgeld wordt berekend op basis van het soort contract, het aantal studiepunten en wel of geen beursstudent.
Beursgerechtigde studenten hebben recht op een verlaagd inschrijvingsgeld.
Voor de universiteiten is het geen schoolgeld maar collegegeld namelijk € 578,-- .

De hogeschool of universiteit bepaalt zelf of zij (een gedeelte van) het studiegeld terugbetalen als de student voortijdig stopt met studeren. Meer informatie hierover kan men vinden in het onderwijs- en examenreglement van de instelling waar men is ingeschreven.

Toegevoegd na 50 minuten:
In Nederland betalen ouders geen lesgeld (schoolgeld) voor hun kinderen in het voortgezet onderwijs. Er kan wel om een (vrijwillige) ouderbijdrage worden gevraagd.

In de volgende gevallen betalen leerlingen lesgeld:
als ze op 1 augustus 18 jaar of ouder zijn en;
als deze leerlingen voltijds onderwijs volgen aan het voortgezet algemeen volwassenen onderwijs (vavo) of het mbo.