Mag je zomaar een logo en thema stelen, aanpassen en voor je eigen bedrijf gebruiken?

Zelf heb ik een klein bedrijfje, zelf ontworpen logo en bijpassende huisstijl.
Nu kom ik exact mijn logo tegen bij een ander, slechts enkele aanpassingen en het thema is ook nog eens volledig gejat van mij.
Totaal herkenbaar wanneer naast elkaar gelegd.
Wat zijn mijn rechten op eigen ontwerp in deze?

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeten;

Dit bedrijf is later opgericht dan die van mij (2006).
Ik was dus inderdaad eerder en geen toeval, mocht dat uitmaken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

In beginsel heeft de designer van jou template/logo de rechten, tenzij deze contractueel zijn overgedragen aan jou of tenzij jij de designer bent heb jij natuurlijk ook het eigendom. Wanneer jij niet zelf hebt ontworpen en geen contract hebt met de designer kun jij niks doen.

Heb je wel de rechten kun je alvorens je gaat dagvaarden een stevige brief schrijven. Uit ervaring weet ik dat 9 van de 10 keer dit het geschil oplost.

Gebruik in die brief geen Jip en Janneke taal maar zorg er wel voor dat het grammaticaal klopt en let op de spelling.

Stel tevens een termijn. Gebruik geen termijn van 24 uur. Dit is onredelijk aangezien de brief iets minder dan 24 uur onderweg is. Een termijn van 5 werkdagen is beter. Houdt wel rekening met eventuele vakanties wanneer de rechtspersoon van het bedrijf éénmanszaak of V.o.F. is. BV's hebben over het algemeen ook mensen in dienst tijdens vakantie en die moeten het e.e.a. dan maar regelen. Vermeld tevens in de brief dat wanneer er binnen 5 dagen na dagtekening van het schrijven niet aan de eisen is voldaan een dwangsom van een XXX bedrag wordt gevorderd (XXX = zelf in te vullen, maar houdt het redelijk, schat ook ongeveer de omzet van het bedrijf wat deze behaald door het gebruik van jou rechten). Die dwangsom krijg je misschien ook nog wel geïnd bij de rechter mocht het zover komen, mits redelijk en onderbouwd, maar het zet in ieder geval de ontvanger (een beetje) onder druk.). Stel natuurlijk ook dat naast een dwangsom ook verdere juridische stappen worden ondernomen.

Vertel ook dat je schade leidt en deze vergoed wil zien. (Let er op dat deze schade in sommige gevallen aangetoond moet worden)

Tevens moet je aanhalen dat jij eigenaar bent van de werken en op jou werken auteurswet rust en dat jij die persoon geen toestemming hebt verleend tot het gebruik van de werken .

Verstuur de brief aangetekend en het liefst niet met TNT maar met bijvoorbeeld UPS. De kans is aanwezig dat een bedrijf meer dan 1 aangetekende brief ontvangt. Wanneer je met UPS verzend komt jou brief op een ander tijdstip aan dan de gewone post en gewone aangetekende post, waardoor jou poststuk extra indruk maakt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Oja: mocht je het adres niet hebben stuur even een pb met het domeinnaam. Een goeie kennis van me heeft toegang tot registar whois van verschillende extenties. Dus hij kan meestal het adres via die weg achterhalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hier kun je mee naar de rechter. De gewone arrondissementsrechtbank. Het is ontvreemding van een eigendom. Je moet een brief naar die mensen sturen en je voornemen kenbaar maken, en dan via een advocaat naar de rechtbank.

Ik heb in een ver verleden, totaal in mijn onschuld een bedrijfje gehad wat vrijwel dezelfde naam had als een al langer bestaand, iets groter bedrijf. Men heeft ons toen verzocht onze bedrijfsnaam te wijzigen.

Dus je staat in je recht, en kunt je recht halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk het niet ... als het van die bedrijf mocht .. mischien wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag niet.
Een vriend van mij mocht zijn garage niet met zijn eigen achternaam noemen, omdat er al een gerenommeerd garagebedrijf was met die naam.

Je kunt er dus werk van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag niet, je hebt gewoon auteursrechten hierover, zolang jij aantoonbaar kan maken dat jij eerder was, sta je in ieder geval sterk. Ik zou het eerst houden bij een e-mail of brief (dan aangetekend) naar dat andere bedrijf(je), waarbij je aangeeft binnen 48 uur het logo/templates verwijderd te zien als zij de gang naar de rechter willen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan inderdaad stappen ondernemen maar het is met logo's niet zo gemakkelijk als met namen. Zeker als je zegt dat het niet exact hetzelfde is maar er op lijkt. (dan gaat ook het auteursrecht niet meer op) Als je in dezelfde branche werkzaam bent en je hebt aantoonbaar schade hiervan dan is het makkelijker dan wanneer je in een andere branche werkzaam bent en het toevallig op elkaar lijkt. Als jet er echt last van hebt dan kan je juridisch advies in winnen maar als de kosten niet opwegen tegen de baten moet je dit goed overwegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan te raden is om z.s.m. de naam, logo en huistlijl te claimen bij een copyright bedrijf. Daar geld n.l. wie het eerst claimt is eigenaar van dat logo.
Ik ben met mijn bedrijf daar al een paar keer op gewezen. Volgens dit concept gaat het niet om wie het langst op de markt zit, maar wie het eerste claimt.

Natuurlijk valt er over auteurs rechten een rechter in te schakelen maar ik denk dat je sterker staat als je je logo en of huisstijl bij zo'n instantie claimt.