Hoe zitten de eigendomsrechten tegenover een constructietekening van een chalet?

Een klant die chalets wil aanschaffen heeft zeer leuke chalets gevonden bij onze concurrent.
Ons bedrijf kan hetzelfde bouwen voor een betere prijs.

Nu is de vraag, ons concurrent heeft waarschijnlijk een constructietekening waarop eigendomsrechten gelden.

Mogen we wettelijk gezien hetzelfde chalet bouwen indien wij een eigen constructietekening maken?

Of misschien met wat aanpassingen in afmetingen en andere groottes van de kozijnen?

Wil alvast niet aangeklaagd worden :)

een jaar geleden
1.5K
Summo
een jaar geleden
Ik heb hier zelf geen verstand van maar vraag me wel af hoe je het aan zou durven zomaar af te gaan op antwoorden die je hier mogelijk gaat krijgen. Stel dat iemand zegt dat het inderdaad geen enkel probleem is, weet je dan wel zeker dat je nooit een aanklacht aan je broek krijgt?
LeonardN
een jaar geleden
"Mogen we wettelijk gezien hetzelfde chalet bouwen indien wij een eigen constructietekening maken?" Nee, dat zou een mooie zijn. Je mag een muzieknummer niet op CD branden en dan die CD verkopen.
Je mag ook niet dat nummer zelf inspelen en dan daarvan een CD verkopen.
Dat verandert ook niet als je eerst zelf de muziek uitschrijft. "Of misschien met wat aanpassingen in afmetingen en andere groottes van de kozijnen?"
Tja, daar zal em ergens de clou inzitten.
Wanneer is jouw constructie zodanig anders dat een rechter jouw constructie niet meer ziet als een kopie of afgeleide van de concurrent.
Als de vorm en de materialen nagenoeg identiek zijn, maar je gaat een beetje spelen met de maten van de kozijnen lijkt me dat onvoldoende.
Waar die grens exact ligt is niet zo makkelijk uit te drukken. Hier zo'n conflict maar dan met meubels:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2020:3138
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2018:5167

Antwoorden (1)

Ook op het werk van een architect rust auteursrecht. Dus het nabouwen van een chalet, zoals u dat nu in gedachten hebt, zou plagiaat inhouden.
Google eens op "Arichitect plagiaat" en er is veel informatie te vinden.

B.v. deze quote (zie bron). Deze bewijst dat het auteursrecht bestaat:

"Ook als een architect aan de hand van mondelinge of getekende instructies van een opdrachtgever een ontwerp maakt, is de uitvoerende (maar opdrachtnemende) architect de auteursrechthebbende. Het doet dus niet ter zake langs welke wegen of op welke gronden tot het ontwerp gekomen is, tenzij daarbij in hoge mate gekopieerd is uit ontwerpen van derden waarop auteursrecht rust."

Nu zijn er niet oneindig veel variaties van een chalet mogelijk. Dat ze een beetje op elkaar lijken zal niet helemaal te voorkomen zijn.
Het chalet mag dus wel als inspiratie dienen, maar moet voldoende afwijken en er moet echt een eigen tekening gemaakt worden.