Helft ziektewet loondienst, mag je zzp werken en ben je verplicht dit aan te geven?

Beste..
Ik ben in loondienst en werk als zzp.
Loondienst is momenteel aangepast naar deels ziekte wet 50/50 met aangepaste werkzaamheden.
Mag ik daarnaast zzp werk doen en bepaal ik dat zelf of word dit geregistreerd en zodra je ziekmelding/ziektewet op je naam heb staan met doorbetaald vanuit werkgever ,
Worden dan je zzp diensten doorgegeven aan je werkgever omdat dit ergens zou kunnen botsen. Ik weet te weinig van deze systemen.
En zzp diensten geen hoofd inkomen maar
Wel belangrijke extra inkomsten.
Anders ben je dus je eigen regie kwijt over je eigen financiën door
Middel van ziekte wat al beperkingen geeft op je algehele situatie en je leven.
Graag hoor ik hoe dit in elkaar zit
Welke rechten en plichten er zijn

een jaar geleden
12.9K
Thecis
een jaar geleden
Ik snap dat u hier 's nachts van wakker ligt, maar een goed ritme is ook zeer belangrijk voor een eventueel herstel.
Deze vragen kunt u ook aan het UWV vragen. De wetgeving / regels hieromtrent willen nog wel eens veranderen.
ronron1212
een jaar geleden
Je bent ziek bij je werkgever maar je kunt wel als zzp-er werken?
Thecis
een jaar geleden
@ronron1212
Afhankelijk van de reden van ziekmelding, het soort werk dat gedaan wordt, de ondersteuning due vanuit een werkgever gegeven wordt en de mate waarin je voor jezelf werkt, kan dit gewoon. De opmerking dat als je voor jezelf werkt je dan niet (gedeeltelijk) ziek gemeld kan zijn bij een werkgever is een veelvoorkomende denkfout.
ronron1212
een jaar geleden
@Thecis een denk fout er moet toch echt wel sprake zijn van werk wat dan wel mogelijk is dus echt ander werk en dat moet echt gemeld worden.

Antwoorden (1)

Alleen als je werk als zzp-er je herstel niet belemmert, mag je blijven werken als zzp-er. Ben je ziekgemeld wegens oververmoeidheid of een fysieke of mentale aandoening die rust nodig heeft voor herstel, dan kan je werkgever of arbodienst wel degelijk bepalen dat je in je herstelperiode niet mag werken als zzp-er.

Maar kun je in loondienst niet - of minder - werken vanwege bijvoorbeeld een knieblessure en ben je als zzp-er werkzaam achter een bureau, dan is je herstel waarschijnlijk prima te combineren met je werk als zzp-er. Dat moet dan wel vooraf worden goedgekeurd door je werkgever!

Of je werk als zzp-er je herstel wel of niet in de weg zit, is ter beoordeling aan de bedrijfsarts of arbodienst. Dus ja, je moet melden dat je als zzp-er aan de slag wil blijven.

Voor je werkgever ben je verplicht je leven zo in te richten dat je zo snel mogelijk weer volledig aan het werk kunt. Indien je werk als zzp-er geen belemmering is voor herstel, kan het dus. Vormt het wel een belemmering voor herstel, dan mag je dus tijdelijk niet als zzp-er werken. Dat je daardoor mogelijk in financiële problemen komt, is het risico van zzp-er zijn. Die risico's had je van te voren moeten en kunnen inschatten voordat je als zzp-er begon en die had je mogelijk ook kunnen afdekken door een aparte verzekering voor ziekte of arbeidsongeschiktheid. Dat je bij ziekte dus een deel van je regie kwijt bent klopt, dat geldt voor vrijwel iedereen die ziek wordt. Ook voor mensen die fulltime in loondienst werken heeft ziek zijn vaak financiële gevolgen.
een jaar geleden