Mag ik mijn werkgever als klant hebben?

Ik ben ZZP’er en ben nog werkzaam bij mijn werkgever (waar ik in januari uit dienst ga), nu heb ik een klus gedaan voor deze werkgever. Het werk was iets anders dan wat ik normaal in loondienst doe.
Kan ik deze klus nu factureren naar mijn werkgever? Of is dat wettelijk bijvoorbeeld niet toegestaan, dat ik dit nog als werknemer betaald moet krijgen?

2 jaar geleden
1.4K
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Wat heb je daarover van tevoren afgesproken met je werkgever? Los van of het belastingtechnisch kan en mag - denkt je werkgever dat je deze klus nog uitvoerde als werknemer, of dat je deze klus buiten je dienstverband om deed?

Antwoorden (2)

Je bent niet meer in loondienst. Je mag (moet) factureren voor bewezen diensten, maar houd er wel rekening mee dat jij de sociale lasten moet afdragen.
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
-
Zo simpel is het niet. Er is al snel sprake van schijnzelfstandigheid, temeer omdat de werkzaamheden zijn uitgevoerd (of in elk geval begonnen) op het moment dat er nog wel sprake was van loondienst. Of dat hier daadwerkelijk zo is, kan ik op basis van deze informatie niet bepalen, maar de kans is wel degelijk aanwezig.
Nee, niet als er sprake is van een gezagsverhouding. Tenzij je momenteel meerdere opdrachtgevers hebt.
Een gezagsverhouding houdt in dat de opdrachtgever niet kan zeggen hoe jij je werk moet uitvoeren, omdat hij en zijn medewerkers er geen verstand van hebben.
Voorbeelden van functies waarbij een gezagsverhouding ontbreekt:
• Een interim manager die een bedrijf reorganiseert;
• Een ICT manager die een bedrijf automatiseert (zolang het bedrijf geen ICT-bedrijf is).
Doe je hetzelfde werk als medewerkers in het bedrijf van de opdrachtgever of ben je werkzaam in de organisatie van het bedrijf, dan is er al een vermoeden van een gezagsverhouding. Of die gezagsverhouding daadwerkelijk bestaat, maakt niet uit. Het gaat erom dat de opdrachtgever de mogelijkheid heeft om aanwijzingen over de werkzaamheden te geven.
SimonV
2 jaar geleden
ThijsW
2 jaar geleden
Hoi Simon, in dit geval ging het om de vormgeving van een informatieboekje. Die werkzaamheden wijken af van mijn normale werkzaamheden, sprake van een duidelijke gezagsverhouding of hoe en wanneer ik mijn werk moest uitvoeren was er niet.
SimonV
2 jaar geleden
Als er geen andere medewerkers in het bedrijf zijn die ook zulk werk doen, is er inderdaad geen gezagsverhouding. Dus dan kan je de werkgever als klant hebben.