Bedrijfsnaam verzinnen voor KVK registratie, wat is gebruikelijk?

Goeiedag,
Ik zou graag als freelancer software willen gaan ontwikkelen via websites als Upwork en Fiverr. Nu wil ik mij hiervoor inschrijven bij de KVK, alleen loop ik vast met het kiezen van een bedrijfsnaam. Is het bijvoorbeeld vreemd om gewoon je naam als bedrijfsnaam te kiezen?
Heeft iemand tips?

- Luuk

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
jodyenboyke
3 jaar geleden
Het is niet vreemd om je eigen naam te kiezen, maar laat in je bedrijfsnaam altijd iets doorschemeren van wat je precies doet. Dus naam+.....

Antwoorden (2)

Ja, een eenmanszaak, een freelancer, kan zijn 'bedrijf' eenvoudig naar zichzelf noemen. Maar ook heel grote bedrijven zijn naar de oprichter genoemd: Philips, Albert Heijn, Douwe Egberts, Dirk van den Broek, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Ik raad je aan bij de Kamer van Koophandel om advies te vragen. Kamers van Koophandel geven sowieso uitgebreide adviezen aan startende ondernemers, (ook) in de vorm van cursussen en andere (online) bijeenkomsten. Maak daar gebruik van, zo raad ik je aan!
3 jaar geleden
Niets is gebruikelijk. Alle is mogelijk. Jouw eigen naam. een fantasienaam, een naam met jouw product/specialisme erin verwerkt - of een combinatie.
Er is wel een beperking. In dezelfde branche mag een bestaande bedrijfsnaam niet door een ander bedrijf worden gebruikt. Het is moeilijk om erachter te komen of een bepaalde naam al wordt gebruikt. Laat daarom de KvK een bedrijfsnaamonderzoek doen. Hier zijn (geringe) kosten aan verbonden maar het kan je veel geld besparen. Als je dit niet hebt laten doen en later blijkt dat een ander bedrijf al lange tijd jouw bedrijfsnaam voert, dan heb je een probleem. Dan moet je bijvoorbeeld alle briefpapier met jouw bedrijfsnaam vernietigen..