Commercieel manager op zelfstandige basis: welk ondernemingsrechtsvorm kies ik best?

Hierbij wil ik het stap zetten om importeur te worden, dus fabricage buiten Europa waarna het aan mij ligt om de artikels hier in Europa verkocht te krijgen met een commissie.

Welk rechtsvorm kies ik het best voor een zelfstandige commercieel manager (geen bezit van eigen goederen, wel betalingen ontvangen van klanten om vervolgens stap per stap de werken van buitenlandse aannemers te betalen...)

Hierbij hoor ik graag ervaring van mensen.

Alvast bedankt!

Mvg

3 jaar geleden
1.3K
tinus1969
3 jaar geleden
Wie importeert deze goederen naar Europa? Wie betaalt er dus BTW en invoerrechten? Niet de klanten (hoop ik voor je), want dat is gedoe en schrikt dus af. Dat heeft ook implicaties voor hoe je je onderneming opzet.
EgofortisS
3 jaar geleden
De bedoeling is dat ik ze importeer, soort van tussenpersoon tussen de consument hier en de leverancier buiten EU. Van de BTW en invoerrechten ben ik reeds op de hoogte, de BTW en invoerrechten worden door mij betaald. Ik zit namelijk in nauwe banden met de leverancier (kennis), de leverancier is nu in Nederland bezig met zijn producten te verkopen door Nederlandse bemiddelaars (hoge commissie+kosten tolk), zo hoopt de leverancier een start met mij te vinden zodat hij alleen met mij hoeft samen te werken (ik ken het buitenlandse taal + kan hij rekenen op een iets grotere commissie). In de toekomst ben ik van plan om in groothandel te gaan, daarmee zouden de bedragen tot in de honderden duizenden kunnen schieten, misschien zelfs boven de miljoen. Als je deze informatie in acht neemt, welk ondernemingsvorm zou u kiezen?
tinus1969
3 jaar geleden
Woon je in Vlaanderen? In Nederland zou ik een BV oprichten, om persoonlijke aansprakelijkheid (belangrijk gezien de grote bedragen) te vermijden.

Antwoorden (1)

Het beste is om dit te overleggen met de Kamer van Koophandel. Die kunnen je verder helpen en je van goed advies voorzien.